%0 Journal Article %T تجلی اندیشه‌های تائویی، کنفوسیوسی و بودایی در معماری منظر چین %J مطالعات فرهنگ و هنر آسیا %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2716-9839 %A وثیق, بهزاد %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 2 %N 2 %P 259-282 %! تجلی اندیشه‌های تائویی، کنفوسیوسی و بودایی در معماری منظر چین %K اندیشه تائویی %K اندیشه بودایی %K اندیشه کنفوسیوسی %K منظرسازی چین %R 10.30465/acas.2020.4354 %X ادیان به‌عنوان سرچشمه‌های نظری پیش از دوران مدرن، بیان‌هایی کالبدی را در باغ سازی نشان داده­اند. یکی از مهم‌ترین معماری­های منظر در خاور دور، بالأخص در چین، با نام باغ سازی چینی شناخته می­شود. چنین به نظر می‌رسد که طراحی منظر در آن دیار تا حدودی تحت تأثیر موضوع طبیعت و طبیعت‌گرائی اندیشه‌های بودایی، تائویی و کنفوسیوسی واقع‌شده است. در این مقاله بر اساس روش پژوهش در نمونه موردی و تحلیلی-توصیفی با تکیه‌بر مطالعات اسنادی مربوط به تعاریف پایه تفکرات تائویی، کنفوسیوسی و بودایی به شناختی اجمالی از ایده‌های فلسفی آن دست‌یافته و در ادامه با تحلیل عناصر و نیز کلیات باغ چینی به چگونگی تأثیرگذاری اندیشه­های مذکور بر شکل‌گیری باغ و منظر آن اشاره می­شود. از مطالعات انجام‌شده چنین برمی‌آید که منظرسازی چینی تجسم عینی نمادهای اندیشه­های تائویی، کنفوسیوسی و بودایی بوده که خود را در قالب عناصر، نظم‌ها و روابط و مکان‌یابی میان اجزاء بازمی‌نمایاند.   %U https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_4354_12e3ab1f93a170b9451eea64b2026759.pdf