TY - JOUR ID - 4358 TI - بررسی تطبیقی گرز گاوسار در نگاره های شاهنامۀ تهماسبی JO - مطالعات فرهنگ و هنر آسیا JA - ACAS LA - fa SN - AU - حسنی درآبادی, نسیم AU - اژدریان شاد, زلیخا AD - دانشجوی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر ومعماری، واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران AD - استادیار پژوهش هنر،انشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 2 SP - 95 EP - 118 KW - آیکونوگرافی KW - آیکونولوژی KW - شاهنامه تهماسبی KW - گرز گاوسار KW - ضحاک KW - رستم KW - بیژن DO - 10.30465/acas.2020.4358 N2 - یکی از روش های خوانش تصویر، روش پانوفسکی است؛ که در آن آیکونوگرافی با آیکونولوژی پیوند خورده و به مدد آن می توان سفری به عمق تصاویر نگارگری ایران،که چون پنجره ای  است به سوی فرهنگ، تاریخ باستان، اساطیر و باورهای ایرانیان ، داشت.در بررسی جایگاه انسان واشیاء بکار رفته در نگاره های سه داستان ضحاک،رستم وسهراب، بیژن ؛از شاهنامه تهماسبی،گرزی گاوسار مشاهده می شود، و این پرسش در ذهن ایجاد می شود که چرا پهلوانان در دست خود گرزگاوسار دارند،و نگارگران صفوی در خلق آن چه پیامی دارد. در این مقاله سعی شده با نگاهی تطبیقی وبا استفاده از الگوی پانوفسکی؛به محتوا و معنای مستتر وکارکرد درتصویر پی برد..اطلاعات در این مقاله به روش کتابخانه ای گردآوری شده و روش تحقیق آن تحلیلی_توصیفی می باشد.در نهایت دو نگاه درباره گرز گاوسار وجود دارد،اول سلاحی که به پهلوانان در نبرد یاری می رساند و از نفوذ دشمن جلوگیری می کند.دوم به این دلیل که فریدون طرح آن را برخاک می کشد و به آهنگران سفارش می دهد، اشاره به عصر مفرغ و آهن و منابع غنی در سرزمین ما دارد.نگارگر نیز با توجه به فضای عصر صفوی،خود را در فضای حماسی شاعر می بیند،گویی قلم در دست چون گرز بود و او پهلوان، آن را به هوا برد و پا بر زمین کوبید تا خفتگان را بیدارسازد. UR - https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_4358.html L1 - https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_4358_e5c7ff1285b5e4ec5fbe42176c498cef.pdf ER -