Document Type : Research Paper

Authors

1 Azad University of Aliabad Branch

2 Member faculty of University

Abstract

The present article tries to study the analytical and cognitive symbol of the color of pomegranate film, a work of Russian-Armenian director Sergei Parajanov from the point of view of symbolic anthropology. Symbolic anthropology, which has been created along the lines of the 1970s and with the efforts of thinkers such as Geertz, Theres and Douglas in the humanities, sees culture as a set of meanings that are understood and interpreted through symbols and symbols. The cinema is also used as a textual media for transmitting cultural meanings. One of the most suitable tools for analyzing cinematic texts is the use of semiotics, which is a cohesive and fruitful way in cinematic studies. Pomegranate, a film adapted from the life of Sayat Nawa (Armenian poet of the eighteenth century), is a mixture of evangelical symbols, religious portraiture, indigenous art and Armenian folk architecture. This article is based on the Clifford Geertz view, using qualitative content analysis and library methodology, with the approach of symbolic anthropology. The findings show that Parajanov is an expensive Armenian ethnographer who has well-known ethnic and ethnic elements in Armenia, and has witnessed the transformation of indigenous, religious, and religious symbols into the life of the Armenian people during the Soviet era. He has been able to express the mystical thoughts of the Armenian poet by effectively using colloded collages. This article deals with the classification of 10 symbols and symbols in the color of pomegranate film.

Keywords

- آلنگر برات، شوالیه ژان (1386). فرهنگ نمادها.ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
- الیاده، میرچا (1375). دین پژوهی. ترجمه بهاء الدین خرمشاهی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- بختیاری، محمد عزیز و حسامی، فاضل (1382). درآمدی بر نظریه های اجتماعی دین. تهران:  موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی.
- داریان، زارزاند (1960). صایات نُوا. ایروان: بی نا.
- رحمانی، جبار(1383). تفسیر فرهنگ، مروری بر نظریات و روش شناسی کلیفورد گیرتز. تحقیق درسی.
- عارف، محمد (1388).درخت گیان. ریخت شناسی آیین های نمایشی بومی قوم ارمن. تهران: نشر ناییری.
- فکوهی، ناصر(1386).تاریخ اندیشه ها و نظریه های انسان شناسی.تهران: نشر نی.
- مشکنبریانس، ژیلبرت (1386). صایات نُوا، هنرمندی برای تمام نسل ها. فصلنامه فرهنگی پیمان، سال یازدهم، 42
- مانوکیان، آرداک (1386). آیین های کلیسا. فصلنامه فرهنگی پیمان، سال هشتم، 30
- نرسیسیانس،امیلیا (1385).انسان، نشانه، فرهنگ .تهران: نشر افکار
- هال، جیمز (1393). فرهنگ نگاره‌ای نماد‌ها در هنر شرق و غرب. (ترجمه رقیه بهزادی). تهران: فرهنگ معاصر .
- همیلتون، ملکلم (1377). جامعه شناسی دین.(ترجمهمحسن ثلاثی). تهران : تبیان.
- یاحقی، محمدجعفر (1386). فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادب فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
 
- Geertz, C. (1973a). The Impact of the Concept of Culture on the Concept of Man, the Interpretation of Cultures NewYork: basic book. pp.33-54, Inc.
- ------------, (1973e). Religion as a cultural system. The Interpretation of Cultures, NewYork: basic book, Inc.
- G.Hovannisian, Richard. (2004). Armenian Sebastia/sivas And Lesser Armenia (Ucla Armenian History and Culture
Series. Historic Armenian Cities and Provinces: Mazda Pub
- Spencer, Jonathan. (1996). Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. Alan Barnard, Jonathan Spencer ed.pp.535-539.London and NewYork: Routledge.
- Steffen, James. (2013).The cinema of Sergei parajanov.The University of Wisconsin Press. pp. 133-154
- Steffen, James (1995-96). parajanov's playful poetics: on the 'director's cut' of the color of pomegranates, Journal of Film and Video, Vol. 47, No. 4, International Film and Television, pp. 17-32
-Wainwright, Geoffrey, Westerfield, Tucker& Karen B. eds. (2005).The Oxford History of Christian worshipOxford University Press
سایت های خارجی :
- Khachatryan, Anna. (2015). Pomegranate, the Fruit of Armenia. From http://blog.wandelion.com/fruit-of-armenia