1. گلبدن نامه، گزارشی زنانه از تاریخ تیموریان هند

لیلا الهیان

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5130

چکیده
  شبه­قاره­ هند در قرن دهم، از مراکز شکوفایی زبان و ادب فارسی به دور از سرزمین مادری خود بوده است. گلبدن­نامه نخستین نثر بانونبشت فارسی، متعلق به این دوره است که به قلم بانویی غیرایرانی نگاشته­شده است.گلبدن، از منظر زنی دارای اعتبار اجتماعی و ناظر بر حوادث، خاطراتی از سلوک اجتماعی و خانوادگی پدرش، بابر و برادر خود، همایون، را ...  بیشتر

2. بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف

الهام ایل؛ محمد عارف

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 23-40

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

3. تحلیل و بررسی نخستین آثار و شواهد زبان فارسی در چین: ردپایی از ایران پس از اسلام در چین معاصر

تهمینه بازدار

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 41-60

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5281

چکیده
  یکی از کانونهای اصلی جاده ابریشم، به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب، سرزمین پهناور چین است. جاده ابریشم نه تنها راه مبادلات تجاری چین با سایر کشورها محسوب می شده، بلکه مهمتر از آن مسیر تبادلات فرهنگی، بینا فردی و اجتماعی نیز به شمار می رفته است که اساسی ترین ابزار چنین تبادلی، زبان و محصولات زبانی است. ایران از جمله کشورهای بزرگی است ...  بیشتر

4. زبان و ادب فارسی، بستر نواندیشی و تجدد در تاجیکستان

رضا چهرقانی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 61-94

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4352

چکیده
  بیداری، نواندیشی و تجدد‏خواهی در کشور تاجیکستان تحت تأثیر آراء احمد مخدوم دانش(1828-1897م) و کتاب نوادرالواقایع او، با جنبش معارف‏پروری آغاز شده، تا امروز ادوار گوناگونی را پشت سر گذاشته و رویکردهای مختلفی؛ همچون نواندیشی دینی، سکولار، مارکسیستی، ملی‏گرا و ... داشته است. در تمامی ادوار یاد شده زبان و ادبیات فارسی به مثابه محمل یا ...  بیشتر

5. بررسی تطبیقی گرز گاوسار در نگاره های شاهنامۀ تهماسبی

نسیم حسنی درآبادی؛ زلیخا اژدریان شاد

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 95-118

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4358

چکیده
  یکی از روش های خوانش تصویر، روش پانوفسکی است؛ که در آن آیکونوگرافی با آیکونولوژی پیوند خورده و به مدد آن می توان سفری به عمق تصاویر نگارگری ایران،که چون پنجره ای  است به سوی فرهنگ، تاریخ باستان، اساطیر و باورهای ایرانیان ، داشت.در بررسی جایگاه انسان واشیاء بکار رفته در نگاره های سه داستان ضحاک،رستم وسهراب، بیژن ؛از شاهنامه تهماسبی،گرزی ...  بیشتر

6. بررسی انتقادی تذکرۀ شرعی و تبیین اهمیت آن در تاریخ ادب فارسی در ماوراءالنهر

ابراهیم خدایار

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 119-144

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4350

چکیده
  حاجی عبدالعظیم شرعی (ف1311ق/1894م) نخستین تذکره‏نویس محیط ادبی بخاراست که در نیمۀ دوم سدۀ نوزدهم با الهام از واضح بخارایی، دیگر هم‏تبار ایرانی‏نژاد خود، در گسترش و رونق ژانر تذکره‏نویسی در محیط ادبی ماوراءالنهر ایفای نقش کرده است. دانش ما در زبان فارسی دربارۀ این تذکره‏نویس و تذکره‏اش بسیار اندک، نادرست و متناقض است. مسئلۀ اساسی ...  بیشتر

7. «آوای خاموشان» بررسی اشعار فارسی بازمانده بر سنگ نوشته های مقابر در هانجوی چین

احمد رضایی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 145-168

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4353

چکیده
  دو تمدن بزرگ ایران و چین از گذشته بسیار دور پیوندهای عمیقی داشته اند. پیوندهای این دو تمدن در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی فرهنگی و … بوده است. به نظر می رسد دو عامل اساسی زمینه ساز این ارتباطات گسترده  بوده است: نخست جاده ابریشم، دوم همسایگی و همجواری آنها؛ هرچند گذشت روزگار و تحولات جهانی و منطقه ای، به خصوص در سده های اخیر، ...  بیشتر

8. معنا و مفهوم «طبیعت» در نقاشی‌های منظرۀ چینی بر اساس مکتب دائو

سید محمد مهدی ساعتچی؛ خسرو ظفرنوایی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 169-192

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4357

چکیده
  تاریخ فلسفۀ چین به وضوح نشان می­دهد که یکی از مسائل و دغدغه‌های فکری مردمان این سرزمین، مسئله تطبیق انسان با طبیعت و تطبیق انسان با جامعه بوده است. در عرصه هنر و نقاشی، می‌توان چنین استنباط کرد که برای آنان، طبیعت به میزان زیادی با تلقی­شان از نقاشی قلم‌مو و مرکب مشابهت دارد. هم طبیعت و هم این نقاشی‌ها، نماد زیبایی و توازن هماهنگ ...  بیشتر

9. نگاهی به خاستگاه احتمالی روایات کوش پیل‌دندان

رضا غفوری

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 193-215

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4997

چکیده
  وش‌نامه منظومه‌ای است پهلوانی و موضوع آن سرگذشت ضد قهرمانی به نام کوش پیل‌دندان است که بیشتر سال‌های عمر خود را در نبرد با فرزندان جمشید و پهلوانان ایرانی به سر می‌برد‌. به جز کوش‌نامه در دیگر متون پهلوان ایران نیز دربارۀ پیل‌دندان روایت‌های متعدّدی آمده که اغلب با گزارش آن منظومه متفاوت است و اختلافهای دارد به ویژه آن‌که در ...  بیشتر

10. نقش جنگنامه‌سرایی در بازنمایی استقلال سیاسی افغانستان معاصر

سید علی قاسم زاده؛ تاج الدین آروین پور

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 217-240

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4351

چکیده
  جنبش جنگنامه­­سرایی در ادبیات معاصر افغانستان هم­­زمان با قیام­های مردمی در برابر انگلیسی­ها آغاز شد که به جنگ اوّل افغانستان و انگلیس(1217- 1220هـ.ش/ 1839- 1842م) معروف است. با تجاوز استعمار انگلیس به افغانستان روح حماسی و رزمی در مردم این سرزمین برانگیخته شد و منجر به جهاد مسلحانه و خلق منظومه­های حماسی متعدد شد. این منظومه­ها ...  بیشتر

11. ریشه‌شناسی دستبافت‌های شرقی در شبه‌جزیرۀ ایبری

حسام کشاورز؛ علی اصغر فهیمی فر؛ حسنعلی پورمند

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 241-258

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4215

چکیده
  با ورود دستبافت­های شرقی به اروپا از دوران باستان این بافته­ها اغلب با نام­هایی که از شرق همراه آن­ها به غرب می­رفت، شناخته می­شدند. از آنجا که در سده­های اسلامی، مورها، که مسلمانان مسیحی شدۀ اروپا بودند، نقش زیادی در رواج این واژه­ها داشتند، بیشترین ظهور دستبافت­های شرقی در اروپا و به ویژه شبه جزیرۀ ایبری(پرتغال و ...  بیشتر

12. تجلی اندیشه‌های تائویی، کنفوسیوسی و بودایی در معماری منظر چین

بهزاد وثیق

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 259-282

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4354

چکیده
  ادیان به‌عنوان سرچشمه‌های نظری پیش از دوران مدرن، بیان‌هایی کالبدی را در باغ سازی نشان داده­اند. یکی از مهم‌ترین معماری­های منظر در خاور دور، بالأخص در چین، با نام باغ سازی چینی شناخته می­شود. چنین به نظر می‌رسد که طراحی منظر در آن دیار تا حدودی تحت تأثیر موضوع طبیعت و طبیعت‌گرائی اندیشه‌های بودایی، تائویی و کنفوسیوسی واقع‌شده ...  بیشتر