بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف

الهام ایل؛ محمد عارف

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 23-40

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

تأثیر سینما و اسطوره‌های ژاپن بر انیمه ناروتو

حسین فهیمی؛ پیام زین العابدینی؛ فاطمه عبدی خان

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1398، ، صفحه 197-221

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2885

چکیده
  اسطوره‌ها جایگاه ویژه‌ایی در اعتقاد مردم دارند، به‌گونه‌ایی‌که گاه به‌کمک آن‌ها می‌توان اموری را درمیان مردم رواج داد یا حذف کرد. دراین‌راستا، هنرمندان ژاپن در ساخت آثار انیمیشن به این ویژگی‌ توجه کرده‌اند. سنت کهن طراحی مانگاها که همواره موضوعات اجتماعی را به‌شکلی تقطیع‌شده در یک کادر به تصویر کشیده‌ در انیمیشن ژاپن که ...  بیشتر