بررسی تطبیقی گرز گاوسار در نگاره های شاهنامۀ تهماسبی

نسیم حسنی درآبادی؛ زلیخا اژدریان شاد

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 95-118

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4358

چکیده
  یکی از روش های خوانش تصویر، روش پانوفسکی است؛ که در آن آیکونوگرافی با آیکونولوژی پیوند خورده و به مدد آن می توان سفری به عمق تصاویر نگارگری ایران،که چون پنجره ای  است به سوی فرهنگ، تاریخ باستان، اساطیر و باورهای ایرانیان ، داشت.در بررسی جایگاه انسان واشیاء بکار رفته در نگاره های سه داستان ضحاک،رستم وسهراب، بیژن ؛از شاهنامه تهماسبی،گرزی ...  بیشتر

تحلیل آیکونوگرافی نقش‌مایۀ تمبر شیروخورشید دورۀ‌ قاجار (موجود در موزۀ ملک)

سمیه رسولی ابراهیمی فرد؛ خشایار قاضی زاده

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.30465/acas.2020.5282

چکیده
  این مقاله به تحلیل نقش مایه ی تمبر شیر و خورشید دوره ی قاجار میپردازد؛ مطالعه‌ی نقوش در ادوار مختلف، از دیرباز در پژوهش‌های هنری مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است. نقوش آثار باستانی و تاریخی همچون اسناد تصویری به شمار می‌روند که مطالعه­ی آن‌ها می‌تواند در ارائه‌ی اطلاعات مربوط به زمانه‌ی پیدایی اثر موردتوجه قرار گیرد. ازاین‌رو ...  بیشتر