@article { author = {Rasooli ebrahimi fard, Somayeh and ghazizadeh, xashayar}, title = {Iconography Analysis of the Lion and Sun Stamp’s Motif in the Qajar Dynasty (Available at the Malek Museum)}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-34}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5282}, abstract = {This paper analyzes the role of stamping of Qajar period milk and sun; the study of motifs in different periods has long been considered by researchers and researchers in artistic research. Drawings of ancient and historical works are considered as visual documents, whose study can be considered in the presentation of information about the time of occurrence of the work. Therefore, motifs and images of the stamps can also be in the form of a work, reflecting the cultural, artistic, social, and ... attributes of its origins. The research problem was focused on the relationship between these designs during the Qajar era by analyzing iconography. Accordingly, the researcher claims that the emergence of stamps from the beginning was due to the presence of governing systems largely imprinted on the images of rulers, national motifs, and sometimes include important figures and individuals of their era; in this regard, to explain the concepts behind the role and Stamp design in order to achieve the fundamental cultural and social values ​​and concepts of the current period. The present study focuses on the iconographic method in three stages of description, analysis and interpretation to the semantic understanding of the symbolic role of the relevant stamps in the Qajar period. The results show that the sun and milk designs are rooted in the myths and beliefs of the ancient Iranian people, which, due to its importance and value, have evolved throughout history, and as a national symbol on the plain, coins, badges, stamps and ... Picture Has been.}, keywords = {Stamp,Iconography,iconology,Lion and Sun motif,Qajar}, title_fa = {تحلیل آیکونوگرافی نقش‌مایۀ تمبر شیروخورشید دورۀ‌ قاجار (موجود در موزۀ ملک)}, abstract_fa = {این مقاله به تحلیل نقش مایه ی تمبر شیر و خورشید دوره ی قاجار میپردازد؛ مطالعه‌ی نقوش در ادوار مختلف، از دیرباز در پژوهش‌های هنری مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است. نقوش آثار باستانی و تاریخی همچون اسناد تصویری به شمار می‌روند که مطالعه­ی آن‌ها می‌تواند در ارائه‌ی اطلاعات مربوط به زمانه‌ی پیدایی اثر موردتوجه قرار گیرد. ازاین‌رو نقوش و تصاویر تمبرها نیز می‌تواند در قالب یک اثر، بازتاب‌دهنده‌ی ویژگی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و... زمانه‌ی مربوط به پیدایی آن باشد. مساله تحقیق با تمرکز بر رابطه ی این نقوش در دوران قاجار با تحلیل آیکونوگرافی طرح گردید. بر این اساس پژوهشگر بر آن است که بیانگر پیدایش تمبرها از بدو به دلیل در اختیار بودن نظام‌های حاکم عمدتاً منقوش به تصاویر حکام، نقوش ملی و گاه دربردارنده‌ی چهره‌ها و اشخاص مهم دوران خود بوده‌اند؛ در این راستا برای تبیین مفاهیم نهفته در پس نقش و نگاره‌ی تمبرها به‌منظور دست‌یابی به ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین فرهنگی و اجتماعی دوره‌ی مربوطه پژوهش حاضر با تکیه ‌بر روش آیکونوگرافی طی سه مرحله‌ی توصیف، تحلیل و تفسیر به درک معنایی نقش نمادین تمبرهای مربوطه در دوره قاجار می‌پردازد. نتایج نشان از آن دارد که نقوش خورشید و شیر ریشه در اساطیر و باورهای مردمان ایران باستان دارد؛ که به سبب اهمیت و ارزش آن در طول تاریخ تطور یافته و به‌عنوان نماد ملی بر روی درفش، سکه‌ها، مدال‌ها، تمبرها و... تصویر شده است.}, keywords_fa = {تمبر,آیکونوگرافی,آیکونولوژی,نقش‌مایه شیروخورشید,قاجار}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5282.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5282_eb57a1fcb30b286ff2e3b0e24012f1fc.pdf} } @article { author = {esmaili, alireza and bigdeli, ali and behroozi, mehrnaz}, title = {How Nader Shah's memory was formed and how it relates to the ideology of the Pahlavi reign}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {35-56}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5148}, abstract = {Erecting monuments for political and cultural figures has long been a tradition in our architecture. To set up these monuments, according to the personality of the people, various symbols and signs have been used. In the contemporary history, the National Monuments Association, by building dozens of tombs and statues for political and cultural figures, has been one of the leading institutions in this field. In this respect, in 1955, the Society for the National Heritage has directed Houshang Seyhoun and Abolhassan Sedighi, two well-known artists in the field of architecture and sculpture to construct tomb and statue of Nader Shah. The opening and operation of this complex lasted until 1963.Due to special position of Nader Shah in the history of Iran and his acceptability among the masses, this action of the Association has got particular importance among the activities of the next term. In this article, in addition to analyzing the artistic aspects of the monuments, by descriptive and analytical method and using new documents and researches, it is tried to answer the question that what political and ideological goals have been pursued by the Association and the government. The findings of this study show that the Association's engagement in this action at a particular phase in Iran's history, and the king's direct and persistent support for it, has reasons far from the merely construction of a monument for a historical figure such as Nader.}, keywords = {Association of National Monuments,Monuments,Nader Shah,ideology,Pahlavi reign}, title_fa = {چگونگی شکل‌گیر‌ی یادمان نادرشاه و نسبت آن با ایدئولوژی حکومت پهلوی}, abstract_fa = {یادمان‌سازی برای شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، به‌عنوان یک سنت، سابقة دیرینه‌ای در معماری ما داشته است. در ساخت این یادمان‌ها معمولاً به تناسب شخصیت افراد از انواع نمادها و نشان‌ها استفاده شده است. در تاریخ معاصر انجمن آثار ملی با ساخت ده‌ها آرامگاه و مجسمه برای رجال سیاسی و فرهنگی، یکی از نهادهای پیشرو در این زمینه بوده است. در این راستا انجمن آثار ملی، در سال 1334، ساخت آرامگاه و مجسمة نادرشاه را به دو تن از هنرمندان نام آشنای حوزة معماری و مجسمه‌سازی، هوشنگ سیحون و ابوالحسن صدیقی، سفارش داد؛ افتتاح و بهره‌برداری از این مجموعه تا سال 1342 به طول انجامید.      باتوجه به جایگاه ویژة نادر در تاریخ ایران و مقبولیت وی در بین تودة مردم، این اقدام انجمن در بین فعالیت‌های دورة دوم آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و  بهره‌گیری از اسناد و تحقیقات جدید سعی شده در کنار واکاوی جنبه‌های هنری این یادمان، به این سوال پاسخ داده شود که انجمن و حاکمیت چه اهداف سیاسی و ایدئولوژیکی را در انجام این اقدام دنبال می‌کرده‌اند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که پرداختن انجمن به این اقدام در برهه‌ای خاص از تاریخ ایران و حمایت و نظارت مستقیم و مستدام شاه برای انجام آن، دلایلی فراتر از ساخت یک یادمان صرف برای شخصیتی تاریخی همچون نادر داشته است.}, keywords_fa = {انجمن آثار ملی,یادمان‌ها,آرامگاه‌ها,مجسمه‌سازی,نادرشاه,ایدئولوژی,حکومت پهلوی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5148.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5148_0113d69825a9bafb102dde8de4d4ee17.pdf} } @article { author = {Pezhhan, Ali and Kamaliha, Anita}, title = {Comparison of population-fertility behaviors of Buddhism in Asia}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {57-88}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5519}, abstract = {The influence of religion on demographic behaviors has been extensively studied mainly for Abrahamic religions. Although Buddhism is the world´s fourth largest religion and is dominant in several Asian nations experiencing very low fertility, the impact of Buddhism on childbearing has received comparatively little researchattention. This paper draws upon a variety of data sources in different countries in Asia in order totest our hypothesis that Buddhism is related to low fertility.Religious differentials in terms of period fertility in three nations (India, Cambodia and Nepal) and cohort fertility in three case studies (Mongolia, Thailand and Japan) are analyzed. The analyses are divided into two parts: descriptive and multivariate analyses.Our results suggest that Buddhist affiliation tends to be negatively or not associated with childbearing outcomes, controlling for education, region of residence, age and marital status. Although the results vary between the highly diverse contextual and institutional settings investigated, we find evidence that Buddhist affiliation or devotion is not related to elevated fertility across these very different cultural settings.}, keywords = {"Buddhism","Fertility","religion","Asia","demographic behaviors"}, title_fa = {مقایسه رفتارهای جمعیتی باروری مذهب بودا در آسیا}, abstract_fa = {تأثیر مذهب بر رفتارهای جمعیتی عمدتاًدر مذاهب دیگربه‌صورتگسترده‌ایمطالعه شده است. هرچند آیین بودا چهارمین مذهب بزرگ دنیا و مذهب حاکم در چندین کشور آسیایی است و باروری خیلی کمی را تجربه می‌کند، لیکن اثر آیین بودائی بر فرزندآوری کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله درصدد آن است تا در حد امکان به سوال اصلی تحقیق یعنی رفتارهای جمعیتی مذاهب در آسیا با تاکید بر آیین بودا جواب دهد.تفاوت‌های مذهبی در مدت زمان باروری نسلیدر چهار مطالعه موردی (ایران، مغولستان، تایلند و ژاپن) تحلیل شده است. تحلیل به دو بخش تقسیم شده است: تحلیل توصیفی و چند متغیری.نتایج نشان می دهد که تمایل به مذهببودائی رابطه عکس با میزان فرزندآوری، تحصیلات، محل اقامت، سن و مرحله ازدواج دارد. دال بر اینکه گرایش یا طرفداری مذهب بودائی با باروری زیاد در بین این زمینه‌های فرهنگی مختلف مرتبط نیست.در میان تنوع فرهنگی زیاد و زمینه‌های رشدی که بر نژادهای مختلف بودائی حاکم است، بدون تناقض بودا دارای ارتباط منفی با باروری است. این نتایج مغایر با مطالعات ادیان ابراهیمی است که ارتباط مثبت بین مذهب و باروری وجود دارد.  }, keywords_fa = {مذهب,باروری,آیین بودا و رفتارهای جمعیتی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5519.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5519_6837ce7ebab8aa6effb88ef256438d07.pdf} } @article { author = {Hajyan, Khadije}, title = {studying and understanding the contexts and capacities of persian language and literature in the position of the most prominent component of iranian culture and identity in the context of cultural contexts in order to converge the regional countries of cultural iran ( relying on afghanistan and tajikistan )}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {89-107}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5438}, abstract = {Iran Iran qwfdgsu gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsgf u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg u gfjdnv jnvid nvjkpp [fnd nviol nvpewm lcxvbdd ,;l; nvtc [dn tuv iwef kl; vcn , sdj nvghfd vhfui nvufhs afsg}, keywords = {"Iran"," Tajikestan "," Tajikestan,"Afghanestan"}, title_fa = {زمینه‌ها و ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی در هم‌گرایی منطقه‌ای کشورهای حوزۀ تمدن ایران فرهنگی مطالعۀ موردی: افغانستان و تاجیکستان}, abstract_fa = {زبان فارسی از شاخصترین مولفه‌های هویت ایرانیان و خط فارسی خط مشترک و عامل پیوند و وسیله‌ای برای برقراری ارتباط میان آنان شمرده شده است. این زبان همچنین نقش ویژۀ انسجام بخشی در بسترسازی فرهنگی و تحقق هویت ملی را دارد. نقش زبان و ادبیات فارسی در جایگاه بر جسته‌ترین مولفۀ فرهنگی میان ما و کشورهای ایران فرهنگی به ویژه افغانستان و تاجیکستان اساساً ناشناخته مانده است. بررسی و شناخت زمینه‌ها و ظرفیت‌های عنصر مشترک در هویت، یعنی زبان در تحکیم مولفه‌های هویت، باورها، ارزش‌ها و نگرش‌های مشترک در طول زمان و نسل‌ها نقشی اساسی به عهده دارد. ارزش‌های برگرفته از مولفه‌های هویت ایرانی- اسلامی که هم متعلق به فرهنگ اسلامی و هم جزئی از اجزای فرهنگ ایرانی است؛ بخشی از هویت ماست که در ادبیات فارسی تجلی پیدا کرده است. در این تحقیق سعی شده است با نگاهی به بستر تاریخی هویت فرهنگی مشترک با کشورهای حوزۀ تمدنی ایران فرهنگی، به چگونگی و کیفیت این امر، مسائل پیرامون آن، راه‌کارهای هم‌گرایی و موانع پیش رو پرداخته شود. پرداختن به این امر در کشورهای حوزه‌ی ایران فرهنگی، به‌دلیل اشتراک‌ها و پیوندهای فرهنگی، ضرورتی است که باید به آن اهتمام بیشتری ورزیده شود. تأکید این تحقیق بر دو کشور افغانستان و تاجیکستان بوده است. در این مقاله سعی شده است اهمیت و وجه ضرورت چنین کاری،‌ با نگاهی به بستر تاریخی هویت فرهنگی مشترک با کشورهای حوزۀ تمدنی ایران فرهنگی (به ویژه تاجیکستان و افغانستان مسائل پیرامون آن، امکان‌ها و موانع پیش رو پرداخته شود. }, keywords_fa = {"زبان و ادبیات فارسی","فرهنگ و هویت ایرانی","ایران فرهنگی","افغانستان","تاجیکستان"}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5438.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5438_4f294f70b1b3c0c73e67f75e9f2e1d04.pdf} } @article { author = {Hessari, Morteza}, title = {Ancient Iranian architecture from urbanism era, based of Glyptic art}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {109-130}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5028}, abstract = {The Urbanism architecture expresses in a public (ritual or control) and enduring manner the ability of an authority to control the materials, specialized power was symbolized and reinforced by the large scale on which processional ways, palaces, temple and houses were constructed. The seals and seal impression motifs are one of the resources understanding architecture this period, that in this research has been used. The research methodology is descriptive - analytical, and data this research is library. The main purposes of this research: identify the use some of the architectural structures of this period as: temples, alcazar, repository, sheepcote; understanding the differences between parts of ritual and court; understanding the reason obtained seal motifs related to repository architecture in Khuzestan. The Urbanism period was a development specific; it reached the distant frontiers of the country in what must have been a network of communication and exchange probably emanating from Susa, the basic way they symbolize power, control of which is the fundamental measure of power. A striking example of such uniformity is urbanism architecture, which is associated with all urbanism societies in ancient near East.  Urbanism architecture embraces houses, public building, Temple alcazar, repository, sheepcote; yet for all of the skills, that were invested and explain in their construction, the functional range of so “monumental architecture” found in the early civilizations was very limited. The emphasis on different types of monumental buildings also varied one early civilization to another and from region to region in a particular ancient Iranian civilization.  }, keywords = {Kuzestan,Uruk,Mesopotamia,Urbanism,Proto-Elamite}, title_fa = {معماری دورۀ شهرنشینی ایران باستان به روایت هنر مهرسازی}, abstract_fa = {ایران به لحاظ دارا بودن حوزه‌های مختلف جغرافیایی، دربرگیرندة جوامعی با نظام‌های فرهنگی-تاریخی متفاوت است .بر پایة چارچوب‌های نظری و مدارک زبان شناسی- باستان‌شناسی به‌دست‌آمده از محوطه‌هایی با حوزه‌های فرهنگی مختلف ایران، می‌توان گونه های معماری ایران باستان را بازسازی کرد. مقطع زمانی این پژوهش دوره شهرنشینی، که تطور و یا به نوعی تغییر نوع زندگی از روستا به شهر است، مورد بررسی قرار می گردد. در این بررسی این بخش‌ها، به‌عنوان یکی از شاخصه‌های معماری این دوره شناخته می‌شوند و شامل فضاهای دیوانی، آئینی، صنعتی و تجاری هستند.. یکی از این منابع که می‌توان از آن برای این پژوهش استفاده کرد، مهرها و نقوش‌مهری به‌دست‌آمده از فعالیت‌های باستان‌شناسی است. در این پژوهش سعی خواهد شد با روش توصیفی-تحلیلی و داده‌هایی که صرفاً مهر و اثرات مهری هستند و به‌صورت کتابخانه‌ای و در اندک موارد به‌صورت مستقیم به آن‌ها دسترسی داشتیم استفاده کرده، به پرسش‌های مطرح‌شده، پاسخ دهیم. این پرسش‌ها شامل، مشخص شدن کاربری برخی از سازه‌های معماری این دوره شامل معابد، قصر،  انبار و سیلو، و احتمالاً آغل و طویله. تفاوت فضاهای آئینی و درباری. و گذری به این مورد که تمامی اثرات‌مهری مربوط به معماری انبار و ذخیرة غذایی در خوزستان به دست آمده و چرایی این موضوع.}, keywords_fa = {خوزستان,اروک,بین‌النهرین,شهرنشینی,آغازایلامی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5028.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5028_d98a1e0426b49ea01d8e3c0a6a6e28b5.pdf} } @article { author = {Hoseini, Seyed Reza and Heidari, Fatemeh}, title = {Analytical study of the talking tree motif in Persian and Arabic versions of Qazwini's Wonders of Creation (Ajā'ib al-makhlūqāt wa gharā'ib al-mawjūdāt) depicted in India}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {131-156}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5328}, abstract = {The increase of some ritual and mythical concepts about trees has tied them to specific meanings and beliefs. One of these trees is the talking tree, which has a long history and has a wide presence in the art of different ethnic groups in the world, especially in Eastern cultures such as India. The aim of this study was to analyze the visual characteristics and visual qualities of the talking tree motif in Persian and Arabic versions of Qazwini's Wonders of Creation (Ajā'ib al-makhlūqāt wa gharā'ib al-mawjūdāt) depicted in India and to analyze their similarities and differences. Accordingly, the research questions are: 1- What are the visual qualities used in the talking tree motif in the Persian and Arabic versions of Qazwini's Wonders of Creation depicted in India? 2- What are the aspects of similarities and differences in the talking tree motif in Persian and Arabic versions of Qazwini's Wonders of Creation depicted in India? The research method is descriptive-analytic and the data are collected using library resources. The statistical population of this research includes 11 images of six versions of Persian and Arabic Qazwini's Wonders of Creation.}, keywords = {Persian and Arabic versions,Zakaria Qazwini,Wonders of Creation,Talking Tree,Painting}, title_fa = {مطالعۀ تحلیلی نقش درخت سخنگو در نسخه های فارسی و عربی عجایب المخلوقات قزوینی مصور شده در هند}, abstract_fa = {گسترش برخی مفاهیم آیینی و اسطوره­ای درباره­ی درختان، موجب گره خوردن آنها با معانی و باورهای خاص شده است.از جمله این درختان، درخت سخنگو است که قدمتی طولانی داشته و در هنر اقوام مختلف جهان بخصوص فرهنگ­های شرقی نظیر هند حضوری گسترده دارد.پژوهش حاضر با هدف تحلیل ویژگی­های تصویری و کیفیات بصری نقش درخت سخنگو در نسخه­های فارسی و عربی عجایب­المخلوقات­قزوینی مصور شده در هند و واکاوی وجوه اشتراک و افتراق آنها انجام گرفته است. سوالات پژوهش عبارتند از: 1ـ کیفیات بصری به­کار­رفته در نقش درخت سخنگو در نسخه­های فارسی و عربی عجایب­المخلوقات قزوینی مصور شده در هند کدام­اند؟2ـ وجوه اشتراک و افتراق نقش درخت سخنگو در نسخه­های فارسی و عربی عجایب­المخلوقات قزوینی مصور شده در هند چیست؟ این پژوهش به روش توصیفی­ـ­ تحلیلی بوده و داده­ها با استفاده از منابع کتابخانه­ای گردآوری شده است. جامعه­ی پژوهش شامل11 تصویر از شش نسخه­ی فارسی و عربی عجایب المخلوقات قزوینی است.}, keywords_fa = {نسخه‌های فارسی و عربی. عجایب المخلوقات. زکریای قزوینی. درخت سخنگو,نگارگری}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5328.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5328_07659b6745526d843ad40bc60adcc42f.pdf} } @article { author = {Khatami, Sayed Mahdi and Jalali, Azadeh}, title = {City Structure Analysis of Baghdad in the Abbasid Era}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {157-178}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5132}, abstract = {Baghdad was built as the new city and capital of the Abbasids by Mansour. Baghdad has played a role as the political, economic, cultural and scientific capital, and it was one of the most important cities derived from the ideals of the king powers as urban planning patterns. Therefore, the study of Baghdad planning and analysis of urban structure is important. Written research about history of Baghdad has been done, but the innovation of this article is analyzing the structure of Baghdad in physical, political, economic and social dimensions. So, using the descriptive-historical research method, the structure of Baghdad was analyzed. The results show that circular Baghdad design is influenced by the worldview governing the macro structure and functional details, and it is interpretation of the concept of city-power (centrality of the world empire), city-state (capital of government), city-market (expansion of trade routes) and city-people (cultural movements and social groups).}, keywords = {: Islamic City,Baghdad,Abbasid era,urban planning,City-Power}, title_fa = {تحلیل ساختار شهر بغداد در عصر عباسیان}, abstract_fa = {شهر بغداد به‌عنوان شهر جدید و پایتخت عباسیان توسط منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی ساخته شد. بغداد به‌عنوان پایتخت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ‌ایفای نقش کرده و یکی از مهم‌ترین شهرهای برگرفته از آرمان‌های قدرت پادشاهان به‌عنوان الگوی شهرسازی ‌است. لذا بررسی شهرسازی بغداد و تاثیر ‌اندیشه‌های فکری آن دوران و تحلیل ساختار و عملکرد شهری آن اهمیت می یاید. علی‌رغم کمبود کارهای باستان‌شناسی، پژوهش‌های مکتوبی در زمینه تاریخ بغداد انجام شده‌است. هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار و عملکرد بغداد متاثر از جهان‌بینی حاکم و تحلیل کالبدی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهر ‌می‌باشد. لذا با استفاده از روش پژوهش توصیفی-تاریخی،  ساختار شهر بغداد در ابعاد مختلف تحلیل می‌شود. نتیجه پژوهش نشان‌دهنده طراحی شهر مدور بغداد متاثر از جهان‌بینی حاکم بر ساختار کلان و جزئیات عملکردی و هم‌چنین تجلی مفهوم شهر-قدرت (مرکزیت عالم و امپراطوری جهان)، شهر-دولت (پایتخت حکومت)، شهر-بازار (گسترش راه‌های بازرگانی) و شهر-مردم (نهضت‌های فرهنگی و اهمیت اقشار اجتماعی) می‌باشد.}, keywords_fa = {شهر اسلامی,بغداد,عباسیان,شهرسازی,شهر-قدرت}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5132.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5132_aac6129a8182df13a07b1b5dd485c677.pdf} } @article { author = {Dalvand, Hamidreza}, title = {The intercalation or reform of the Year 500 in yazdgerdi Calendar (The origin of the calendar deviation among the Zoroastrians of India)}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {179-197}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5437}, abstract = {The Yazdgerdi calendar is one of the ancient monuments of the Iranian intangible heritage that has maintained its function both in the economic and scientific area of ​​the Islamic world and in the religious domain of the Zoroastrian world. and every times,                                                                                                                                                    based on the needs of users, it has changed. Each reform had its own consequences and had a special impact on the user community. For example, Moʽtazedi's reforms took the economic function of the Yazdgerdi calendar. And according to the place of the five days of andargāh in end of Aban or Espand,  the reforms of the year 375 divided Zoroastrian society into two parts, the eastern and western parts. Or, the emergence of the Jalali calendar and Malekshah's reforms in the fifth century AH removed Iranian calendar from Zoroastrian society. One possible reform is the leap of year 500 in the Yazdgerdi calendar and within the legacy of Zoroastrianism. What we read in this essay is about that event and its aftermath have affected the Zoroastrian world to the present day. In the 18th and 19th centuries, this reform divided the Zoroastrian community of India into two parts.  }, keywords = {“Zoroastrianism”,“Zoroastrian tradition in Islamic times”,“Iranian calendar”,“Yazdgerdi calendar”,“the leap of year 500 Y”}, title_fa = {کبیسه یا اصلاح سال 500 تقویم یزدگردی (منشا انحراف تقویم در میان زردشتیان هند)}, abstract_fa = {تقویم یزدگردی یکی از یادگارهای کهن میزاث ایرانی است که هم در پهنه اقتصادی و علمی جهان اسلام و هم در حوزه دینی جهان زردشتی، کارکرد خود  را حفظ کرد. هربار به ضرورت نیاز کاربران، دستخوش تحول و دگرگونی شد[a1] . هر اصلاح و تحولی پی­آمدهای خود را داشت و بر جامعه کاربران تاثیرهای ویژه­ای برجای گذاشت. برای مثال، اصلاحات معتضدی کارکرد اقتصادی تقویم یزدگردی را گرفت و وهیزک سال 375ی جامعه زردشتی را به اعتبار جایگاه پنجه در پایان آبان یا اسفند به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد. ویا، پیدایش تقویم جلالی و اصلاحات ملکشاهی در سده پنجم هجری گاهشمار ایرانی را از سیطره جامعه زردشتی خارج ساخت. یکی از اصلاحات ممکن و محتمل، کبیسه سال 500 در تقویم یزدگردی و در درون میراث سنت زردشتی است. آنچه در این گفتار می­خوانیم، چگونگی آن رویداد و پی­آمدهای آن بر جهان زردشتی تا روزگار معاصر است. این اصلاح جامعه زردشتی هند را در سده 18 و 19 به بدو بخش تقسیم کرد.  }, keywords_fa = {زردشتیان,سنت زردشتی در روزگار اسلامی,گاهشمار ایرانی,تقویم یزدگردی,کبیسه سال 500ی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5437.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5437_638349a951c03ad4bcffa63e7f019152.pdf} } @article { author = {sharifnasab, maryam and jahandideh, rana}, title = {The manifestation of culture in Iranian and Indian folk tales}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {199-232}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5153}, abstract = {Folk tales have always been explored in many ways. One of the viewpoints that can be explored in folk tales is the attention to cultural similarities and differences between folk tales in the two countries. Because folk tales show an unadorned picture of people's lives, these studies can reveal a profound understanding of the cultures of different ethnicities.The structure and content of each story have its cultural components. In this research, the structure and content of folk tales of Iran and India have been studied using conventional qualitative content analysis method.This study is based on twenty stories (ten stories from each country) in elements such as plot, active characters, structure, subject, and theme. The result shows that despite many similarities, there are fundamental differences in the structure, characters and content of the two countries' tales that represent the different cultural origins of the two nations.Keywords: Folk Stories, Structure, Content, Conventional Content Analysis, Indian Tales, Iranian Tales}, keywords = {Folk Stories,structure,content,Conventional Content Analysis,Indian Tales,Iranian Tales}, title_fa = {نمود فرهنگ در داستان های عامیانة ایرانی و هندی}, abstract_fa = {قصه‌های عامیانه همواره از جهت‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از دیدگاه‌هایی که می‌توان قصه‌های عامیانه را بررسی کرد، توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بین قصه‌های عامیانه دو کشور است. به این دلیل که قصه‌های عامیانه تصویری بدون تزئین از زندگی مردم را نشان می‌دهد، این بررسی‌ها می‌تواند شناختی عمیق از فرهنگ اقوام مختلف را به نمایش بگذارد. ساختار و محتوای هر قصه مؤلفه‌های فرهنگی آن را در بردارد. در این پژوهش ساختار و محتوای قصه‌های عامیانه ایران و هند با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی بررسی شده‌اند. این بررسی در بیست داستان (ده داستان از هر کشور) در عناصری چون پیرنگ، کاراکترهای فعال، ساختار، موضوع و درونمایه، صورت گرفته و در پایان نشان داده شده است که در کنار شباهت‌های زیاد تفاوت‌های بنیادین در ساختار، کاراکترها و محتوای قصه‌های دو کشور وجود دارد که بیان‌کننده‌ی خاستگاه‌های متفاوت فرهنگی دو قوم است.}, keywords_fa = {داستان‌های عامیانه,ساختار,محتوا,تحلیل محتوای عرفی,قصه‌های هندی,قصه‌های ایرانی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5153.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5153_c5e9e3364fa79c29ed149582449cc2d2.pdf} } @article { author = {Fayyazi, Maryam Sadat}, title = {A Comparative Analysis of Iranian and Afghan Lyrics on the Pandemy of Coronavirus Covid-19 Based on Cognitive Metaphor Point of View}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {233-257}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5329}, abstract = {Believing the crucial role of music in declining the level of stress on the one hand, and regarding it as both a cheap and adequate tool for instruction on the other hand have been led to creation of musical art during the pandemy of Coronavirus-covid 19. While such works have some artistic and aesthetic appeals in common, regardless of style and instrument, the content and theme their lyricists intend to introduce make them distinguish. These themes are various and include social concerns, political stances and educational and ethical issues. This paper is a contrastive analysis of two pieces of Iranian and Afghan lyrics to determine the linguistic features of art works in the different mental attitudes. The study has been conducted based on theoretical concepts of cognitive linguistics especially conceptual metaphor. The data of this qualitative research including the lyrics of Reza Sadeghi, an Iranian singer, and Farhad Darya, an Afghan on, has been examined by analytical method. The findings of present study suggest that, through the process of formulation of a specific metaphor for conceptualizing one single reality, the highlighting of various elements in the source domain leads to the promotion of opposing ideologies which in turn may form a complete antinomy.  }, keywords = {Corona,conceptual metaphor,lyrics,Frame}, title_fa = {تحلیلِ تطبیقیِ متن دو ترانۀ ایرانی و افغانی در دورۀ همه‌گیری کروناویروس کووید-19 با رویکرد استعارۀ شناختی}, abstract_fa = {باور به نقش انکارناپذیر موسیقی در کاهش استرس از یک سو و پذیرفتن آن به عنوان ابزاری کم­هزینه و کارآمد در آموزش، بستر مناسبی فراهم آورده برای خلق آثار هنری موسیقیای در دوره­ی همه­گیری کروناویروس کووید-19. فصل مشترک این آثار وجوه هنری و زیبایی­شناختی آنها و وجه ممیزشان- صرف نظر از سبک و سازبندی- محتوا و پیامی است که خالقان­شان برآنند تا به شنوندگان خود منتقل کنند و شامل گستره­ی کران­گشاده­ای است از موضوعات اجتماعی و سوگیری­های سیاسی تا مسائل آموزشی و اخلاقی. پژوهش پیش­رو، تحلیل تطبیقی متن دو ترانه­ی ایرانی و افغانی است تا از گذر آن  بتوان مولفه­های زبان­شناختی آثار هنری را در دو پارادایم فکری بازشناخت. بنیان نظری پژوهش بر آرای زبان­شناسان شناختی و به طور خاص استعاره­ی مفهومی استوار است. پیکره­ی داده­های پژوهشِ کیفی پیش­رو، متن دو ترانه از رضا صادقی خواننده­ی ایرانی و فرهاد دریا خواننده­ی افغان است که با روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته­اند. یافته­های پژوهش ناظرند بر این که علیرغم گزینش استعاره­ی مفهومی واحدی برای بیان یک موضوع مشخص، برجسته­کردن عناصر متفاوتی از حوزه­ی مبداء، به شکل­گیری رویکردهای متباینی می­انجامد که در کنار یکدیگر آنتی­نومی کاملی را برمی­سازند. }, keywords_fa = {کرونا,استعاره مفهومی,متنِ ترانه,قالب}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5329.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5329_e0a6f552892c33502416619c9f0bfb36.pdf} } @article { author = {محمدی, توران and Bavanpouri, Masoud}, title = {the study of the intellectual همسانی‌های of خیام and Shakespeare; by Shakespeare's plays}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {259-275}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5439}, abstract = {comparative literature is one of the most practical tendencies in modernliterature to study and study the similarities and differences of literaryworks of different cultures . khayyam 's thoughts are among the issuesthat have influenced the mind and type of many writers and literary men. one of those who have reflected in his works is william shakespeare .the present article aims at studying the similarities between khayyamand shakespeare using descriptive - analytical method and relying onthe american school of comparative literature to explore the similaritiesbetween khayyam and shakespeare . the results of the study indicatethat the amazement and bewilderment and pessimism of shakespeare , like khayyam , are born in convulsions and insecurity of the socialsituation which has undergone changes in religious view . they see bothhumans in the universe of ghosts and images that come without a goalwithout a destination . another common thought is the invalidity of the world and the lack of trust in it . khayyam has repeatedly mentionedwhat credit the world has . shakespeare also has a similar thought withkhayyam ; the invalidity of the world can be clearly seen in his plays ,especially hamlet and macbeth . the hadith of death and the impotenceof mankind against that view of khayyam to life is a bad idea . the battlewith the fate in shakespeare , especially in hamlet , is identical to the thought of khayyam .}, keywords = {Comparative literature,Khayyam,William Shakespeare,theatrical works}, title_fa = {همسانی‌های فکری خیام و شکسپیر؛ با تکیه بر نمایشنامه‌های شکسپیر}, abstract_fa = {ادبیات تطبیقی یکی از کاربردی‌ترین گرایش‌های ادبیات نوین است که به بررسی و مطالعة شباهت‌ها و تفاوت‌های آثار ادبی فرهنگ‌های مختلف می‌پردازد. اندیشه‌های خیامی از جمله موضوع‌های محوری و خاصی می‌باشد که بر ذهن و نوع تفکّر بسیاری از نویسندگان و ادیبان تأثیر گذاشته است. از جمله کسانی که این اندیشه‌ها در آثارش انعکاس یافته است، ویلیام شکسپیر است. نگارندگان در جستار حاضر برآنند که با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به بررسی شباهت‌های فکری خیام و شکسپیر پرداخته و با کنکاش در آثار نمایشی شکسپیر این همسانی‌های فکری را نمایان سازند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که حیرت و سرگشتگی و بدبینی شکسپیر مانند خیام، زادة تشنج و ناامنیِ اوضاع اجتماعی‌ای است که از نظر مذهبی دچار تحول شده است. هر دو انسان‌ها را در عرصۀ عالم اشباح و تصاویر و سرگردانی می‌بینند که بدون هیچ هدفی می‌آیند و بدون مقصدی می‌روند. یکی دیگر از تفکّرات مشترک آن دو، بی‌اعتباری دنیا و و عدم اعتماد به آن است. خیام بارها مطرح کرده است که این دنیا چه اعتباری دارد سرانجام باید رفت. شکسپیر نیز اندیشه‌ای همسان با خیام دارد؛ بی‌اعتباری جهان را می‌توان به وضوح در نمایشنامه‌های او به ویژه هملت و مکبث سراغ گرفت. حدیث مرگ و عجز بشریت در برابر آن دیدگاه خیام به زندگی، دیدگاهی بد سرانجام است؛ او بشر را در مقام مرگِ محتوم، عاجز می‌داند. نبرد با سرنوشتی که در آثار شکسپیر، مخصوصاً در هملت، دیده می‌شود همسان با اندیشة خیام است.}, keywords_fa = {ادبیات تطبیقی,خیام,ویلیام شکسپیر,آثار نمایشی}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5439.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5439_52a865ceba9a65889ee8b63aeb4f1a6e.pdf} } @article { author = {Mirbabaeian Roudsari, Elaheh Sadat and Shojaei Ghadikalaie, Hossein}, title = {A comparative study of the reflection of Shii's contents in the egyptian Fatimid and Buyid artworks}, journal = {Asian Culture and Art Studies (Motaleat-e Farhang va Honare Asiya)}, volume = {2}, number = {1}, pages = {277-296}, year = {2020}, publisher = {Institute of Humanities and Cultural Studies}, issn = {2716-9839}, eissn = {2716-9839}, doi = {10.30465/acas.2020.5193}, abstract = {The surviving works of the Fatimids and Buyids show that the Fatimids had some negligence about using Shiite themes in their art works, while Buyids used many of these themes and a variety of them in their works. Present study has been performed in historical and descriptive-analytical method and aimed at recognizing the reasons for the difference in the type of reflection of Shiite themes in the art of the Fatimids of Egypt and Buyids, and answers the question that what is the difference between the use of Shiite themes in the works of art of the Fatimids and the Buyids? The results show that different attitudes of Fatimids and Buyids towards art have led to differences in their use of Shiite themes; the Fatimids viewed works of art as a commodity for trade and gaining income, while Buyids had a propagandistic view toward it and saw works of art as a means of propagating ideas as well as gaining religious legitimacy.}, keywords = {Islamic art,Shiite art,Shiite themes,Fatimids of Egypt,Buyids}, title_fa = {بررسی تطبیقی بازتاب مضامین شیعی در آثار هنری فاطمیان مصر و آل‌بویه}, abstract_fa = {آثار برجای مانده از فاطمیان و آل ‌بویه نشان می ‌دهد که فاطمیان نسبت به استفاده از مضامین شیعی در آثار هنری خود سستی نموده ‌اند، در حالی که آل ‌بویه در آثار خود به وفور از آن استفاده کرده‌ و از مضامین متنوع ‌ترین نیز در آثار خود بهره برده ‌اند. پژوهش حاضر به روش تاریخی و توصیفی- تحلیلی و با هدف شناخت دلایل تفاوت در نوع بازتاب مضامین شیعی در هنر فاطمیان مصر و آل ‌بویه انجام شده است و به این پرسش پاسخ می ‌دهد که وجود تفاوت در نوع بکارگیری مضامین شیعی در آثار هنری فاطمیان و آل بویه ناشی از چیست؟ نتایج نشان می ‌دهد که نگرش متفاوت فاطمیان و آل‌ بویه نسبت به هنر، بروز تفاوت در نوع استفاده آنان از مضامین شیعی را منجر شده است؛ فاطمیان به آثار هنری به دید کالایی برای تجارت و کسب درآمد نگاه می ‌کردند، در حالی‌ که آل‌ بویه نسبت به هنر نگرشی تبلیغی داشتند و آثار هنری را به مثابه ابزاری در جهت تبلیغ عقاید و نیزکسب مشروعیت مذهبی می ‌انگاشتند.}, keywords_fa = {هنر اسلامی,هنر شیعی,مضامین شیعی,فاطمیان مصر,آل‌بویه}, url = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5193.html}, eprint = {https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/article_5193_2503865abff4f86576a09815308773a5.pdf} }