Document Type : Research Paper
Authors
1 Content Production Manager, Technological and Advanced Skills, Faculties of Technology Development and Entrepreneurship, Vice-Chancellor of Educational and Skill Sciences, Islamic Azad University (Central Organization of Tehran), Tehran, Iran,
2 Educational and Executive Vice-Chancellor, Sama Girls' Elementary School, Shahr-e Ray Branch, Sama Central Organization, Central Organization of Islamic Azad University, Tehran, Iran
Abstract
As a fundamental element in the Shiite mourning rituals, Ashura music reflects the event of Karbala and manifests deep devotion to Imam Hussein (AS) and his loyal companions. This research, adopting an anthropological and sociological approach, conducts a comparative and analytical study of Ashura sounds in the two regions of Minab and Muscat. The main goal is to accurately identify the socio-cultural dimensions of these sounds in two different cultural contexts with an emphasis on the rituals, traditions, and beliefs associated with them. The research method used is a combination of descriptive, analytical, and comparative studies that examine the meanings, concepts, and symbols hidden in the performance of Ashura sounds and their role in the social and cultural structure of both regions. This research seeks to discover the commonalities and differences of Ashurai sounds in Minab and Muscat, as well as analyze the impact of cultural, social, and historical factors on the formation and development of these traditions. The findings of this research will ultimately contribute to a better understanding of the role of Ashurai music in preserving and transmitting the cultural-religious values of the societies on the Persian Gulf coast, especially in the context of preserving the Ashura epic, and can pave the way for future research in this field.
Keywords
Main Subjects
- اسپات، زیگموند، (1356)؛ چگونه از موسیقی لذت ببریم، ترجمه: پرویز منصوری، تهران، کتاب زمان.
- اطرایی، ارفع و محمدرضا درویشی، (1396)؛ سازشناسی ایرانی، چاپ سوم، تهران، موسسۀ فرهنگی-هنری ماهور.
- جعفری، محمد تقی، (1397)؛ موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، چاپ دهم موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
- حسنی پور، سهراب، (1398)؛ شناخت موسیقی هرمزگان، چاپ اول، بندرعباس، نشر رسول.
- خراسانی زاده، محمد، (1399)؛ جایگاه هنر در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، دو فصلنامه علمی تخصصی مطالعات هنر و رسانه، دوره 2، شماره 4، پائیز و زمستان، صفحه 56-29.
- دهقانی، بابک، (1400)؛ تحلیل ساختاری موسیقی عاشورایی میناب و مسقط با تاکید بر آئین روز عاشورا، فصلنامه ایران شناسی، دوره دوم، شماره پنجم، صفحه 26-19، انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی دانشگاه تهران.
- دهقانی، بابک و خدام انصاری، زهرا و رنج بران، مهدی و صابر صلغی، سیما، (1398)، نگاهی به موسیقی عاشورایی در نمایش تعزیه ی منطقه فین هرمزگان، دومین کنگره بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و اسلامی، تهران
- ستایشگر، مهدی، (1381)؛ واژه نامه موسیقی ایران زمین، جلد اوّل، تهران، نشر اطلاعات.
- شریفیان، محسن، (1384)؛ اهل زمین موسیقی و اوهام، تهران، انتشارات قلم آشنا.
- لغتنامه دهخدا، (1387)؛ فرهنگ واژگان مترادف و متضاد، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- محدثی، جواد، (1374)؛ فرهنگ عاشورا، جلد هفدهم، قم، نشر معروف.
- مشیری، مهشید، (1382)؛ فرهنگ فارسی (الفبایی-قیاسی)، چاپ سوم، نشر آسیم، تهران.
- منصوری، پرویز، (1393)؛ سازشناسی، تهران، نشر زوار.
مقالات
- بلادی، محمدرضا، (1390)؛ مجموعه مقالات درباره موسیقی آیینی، حکمی و مذهبی ایران، مقاله دمام، مجله موسیقی، تهران.
- مدرسی، فاطمه و سهراب سعیدی، (1395)؛ بررسی جایگاه موسیقی در استان هرمزگان، پژوهشنامه اورمزد، میناب.
مصاحبه ها
- غلام سلمانی، معین البکاء تعزیه میناب روستای نصیراییِ میناب، مصاحبه شخصی، 26 دی، 1398.
- مرتضی صفا، محقق و پژوهشگر موسیقی عاشورایی، هرمزگان، مصاحبه شخصی، 26 دی، 1398
- عزیزالله خاکی، شبیه خوان و نوحه خوان تعزیه میناب، مصاحبه شخصی، 26 دی، 1398.
- غلامعلی ذاکری، آموزگار ومحقق تعزیه میناب، مصاحبه شخصی، 26 دی، 1398.