Document Type : Research Paper
Author
Department of History , University of Tehran
Abstract
This article attempts to analyze how Iranian hosts and Afghan refugees are represented in the literary work "Awar-e Bi-Khorshid" by Mohammad Hadi Mohammadi, using postcolonial theory. The main question of this study is: what messages are conveyed through the depiction of Afghan refugees in the narrative of "Awar-e Bi-Khorshid," and what role does this portrayal play in constructing a new identity for Afghans in contrast to the Iranian "Others"? The hypothesis of this research is that the portrayal of Buman, an Afghan child laborer, in Mohammadi’s narrative is reflected more prominently in the narratives of Afghan writers as well. These narratives emphasize Afghanistan’s and Iran’s differing identities, races, languages, cultures, and histories, and attempt to highlight their distinctions while also addressing the marginalized position of Afghan migrants. These stories give voice to the marginalized Afghan refugee community, enabling them not only to counter opposing narratives but also to invert this subordinate portrayal and speak about their cultural, historical, and natural advantages. Their power of speech and storytelling has influenced Iranian writers’ perceptions as well, prompting them to produce their own works within such a discursive space.
Keywords
Main Subjects
خیالی خطیبی، احمد و رقیه شبانلویی (1394)، «بازتاب وضعیت موقتی مهاجرت در زمان – مکان روایی رمانهای مهاجران افغان»، نشریه مطالعات نقد ادبی، ش 40، صص 103-73.
زارعکهن، معصومه «تبیین جریان ادبیات مهاجرت در رمان روایتمحور کورسرخی اثر عالیه عطایی»، فصلنامه هنر و ادبیات تطبیقی، ش 1، صص 133-113.
زواری، محمدامین (1391)، نقد اجتماعی رمان فارسی افغانستان با تأکید بر چهار رمان تصویر عبرت، حق خدا حق همسایه، شوکران در ساتگین سرخ و هزار خانه خواب و اختناق، تهران: گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس.
سرسنگی، مجید و امین نجفی (1399)، «بازنمایی مهاجران افغانستانی در نمایشنامههای معاصر ایرانی با رویکرد پسااستعماری (موردپژوهی: گزیدهای از آثار محمد رحمانیان، حمید امجد و نغمه ثمینی)، مجله جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره 12، ش 2، صص 43-9.
سعید، ادوارد (1386)، شرقشناسی، ترجمه لطفعلی خنجی، تهران: امیرکبیر.
سلطانزاده، محمدآصف (1387)، تویی که سرزمینات اینجا نیست، تهران: آگه.
شبانلویی، رقیه (1392)، بررسی مفهوم مهاجرت در رمانهای مشهور افغانی از سال 1357 تا امروز با تکیه بر پنج رمان، تهران: گروه ادبیات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
فاتحی، سیدحسن، فرامرز میرزایی و بیبیراحیل سنسبلی (1395)، «خوانش پسااستعماری تجربه مهاجرت در رمان انگلستان لولیتا اثر واسینیالاعرج از دیدگاه هومیبابا»، پژوهشنامه نقد ادب عربی، ش 13، ص 176.
فلاح، غلامعلی و فرزان سجودی و سارا برمکی (1395)، «چالش عناصر هویتساز سرزمین مادری و میزبان در فضاهای بیناگفتمانی مهاجرت در رمانهای ادبیات مهاجرت فارسی»، جستارهای زبانی، ش 33.
عضدانلو، حمید (1372)، «شرقشناسی ادوارد سعید و اساس گفتمانی آن»، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، ش 78-77.
گاندی، لیلا (1388)، پسااستعمارگرایی، ترجمه مریم عالمزاده و همایون کاکاسلطانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گرین، کیث و ژیل لبیهان (1379)، «نظریه ادبی پسااستعماری»، ترجمه ابوالفضل حرّی، نشریه زیباشناخت، ش 3-2.
موسوی، ام فروه و مریم حسینی (1399)، «فضای پسااستعماری در ادبیات مهاجرت افغانستان؛ نمونه موردی: رمان سبز، سرخ، آبی از عارف فرمان»، دو فصلنامه ادبیات پارسی معاصر، س 1، ش 2، صص 422-401.
موسوینیا، سیدرحیم (1390)، «ادوارد سعید و روایت استعمار»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، س 7، ش 23.
محمدی، محمدهادی (1399)، آواره بیخورشید، تهران: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات ایران.
مشیرزاده، حمیرا (1403)، «رویکرد پسااستعماری و مطالعات بینالملل در ایران»، فصلنامه پژوهشنامه روابط جهانی، دوره 1، ش 1، ص 6.
میلنه، ایرامارک (1395)، «مکتب پسااستعماری»، ترجمه نفیسه مرادی، فصلنامه نقد کتاب ادبیات، ش 8، ص 234.
نوری، زهرا (1402)، نه مثل دایی یغما، تهران: نی.
یزدانی، کیقباد (1387)، درآمدی بر ادبیات مهاجرت و تبعید، تهران: چشمه.
Azedanlu, Hamid (1993), Orientalism by Edward Said and Its Discursive Foundation, Political and Economic Ettelaat, No.78-77.
Fatehi, Sayed Hasan and Faramarz Mirzaee and Bibi Rahil San Sabli (2016), Postcolonial Reading of the Migration Experience in the Novel “The Fingers of Lolita” by Waciny Laredj from the Perspective of Homa Bhabha, Arabic Literature Criticism, No. 13, p: 176.
Fallah G A, sojoodi F, baramaki S. The Challenge of Identity-Makers Elements of Motherland and Host Land in Migration Inter- Discourse Spaces in Migration Persian literature Novels, 2016; 7 (5) :19-42
Gandhi, Leela (2009), Post colonialism, Translated by Maryam Alemzadeh and Homayoun Kakasoltani, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Khalil khatibi, Ahmad and Roghaye Shabanluee (2015), “The Reflection of the Temporary Status of Migration in the Narrative Time and Space of Afghan Immigrant Novels”, Literary Critic Studies, No. 40, pp: 103-73.
Keith Green and Jill Lebihan, “Postcolonial Literary Theory”, Zibashenakht, No. 3-2.
Milne, Ira Mark (2016), Postcolonial School, Translated by Nafiseh Moradi, Literature Book Review, No. 8, p: 234.
Mohammadi, Mohammad Hadi, (2020), Sunless Refugee, Tehran: Research Institute for the History of Children’s Literature.
Moshirzadeh, Homeira (2024), “Postcolonial Approach and International Studies in Iran”, Research on Global Relations, No.1, p: 6.
Musavi, Ome Farve and Maryam Hosseini (2020), “The Postcolonial Space in Afghan Migration Literature”, Contemporary Literature, No. 2, pp: 422-401.
Musavinia, Sayed Rahim (2011), Edward Said and Narrative of Colonialism, Iranian Association for Cultural Studies and Communication, No. 23.
Nuri, Zahra (2023), Not Like Uncle Yaghma, Tehran: Nei.
Said, Edward (2007), Orientalism, Translated by Lotfali Khonji, Tehran: Amirkabir
Sarsangi, Majid and Amin Najafi (2020), We and Afghans! Representation of Afghan Immigrants in Contemporary Iranian Plays with a Postcolonial Approach, Sociology of Art and Literature, No 2, pp: 43-9.
Shabanluee, Roghayeh (2013), Examing the Concept of Migration in Prominent Afghan Novels from 1979 to Present with a Focus on Five Novels, Azad University.
Soltanzadeh, Mohammad Asif (2008), You, Whose Land is not here, Tehran: Aghah.
Yazdani, Keighobad (2008), An Introduction to Migration and Exile Literature, Tehran: Cheshmeh.
Zarekohan, Masoumeh (2024), “The Study of the Flow of Migrant Literature in the Narrative-Driven Novel of Koor Sorkhi by Alieh Ataei”, Art and Literature Comparative Studies Association of Iran, No.5, pp: 133-113.
Zavari, Mohammad Amin (2012), Social Critique of Persian Novels in Afghanistan, Tehran, Tarbiat Modaress University.