Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Cinema and Animation of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Department of cinema and animation of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

Samurai genre, as one of most important parts of Japanese cinema history, had a significant role, in its seven decades of life, in emerging artistic threads in Japanese cinema, binging about a relative economical constancy for this cinema, and attracting attentions around the world to this cinema. Since genre studies in cinema mostly have been concentrated on Hollywood, especially on its studio system period, other cinemas, including valuable genres like Samurai genre in Japan on which great filmmakers from Mizoguchi and Kurosawa to Kobayashi and Oshima made films usually were neglected. This article applies Semantic/Syntactic approach of Rick Altman in genre theory, which regarded by genre theory experts most authentic theory for explaining cinema genres, into Samurai genre. So we will analyze this genre through the approach in two semantic and the syntactic sections by a descriptive/analytic method, and finally will provide a general vision of the class of this genre.

Keywords

آلتمن، ریک (1378). فیلم موزیکال: مسائل تاریخ ژانر، ترجمۀ فتاح محمدی؛ فصل‌نامۀ فارابی، ش 35.
اوحدی، مسعود (1385). دیروز و امروز مطالعات ژانرشناسی سینما، فصل‌نامۀ هنر، ش 68.
اولدفادر، فلیشیا، جون لیوینگستون، و جو مور (1375). شناخت ژاپن، ترجمۀ احمد بیرشک، تهران: خوارزمی.
تیری، سولانژ (1370). نمایش ژاپنی: زندۀ هزارساله، ترجمۀ سهیلا نجم، تهران: سروش.
ساتو، تادائو (1365). سینمای ژاپن، ترجمۀ پرویز نوری، تهران: عکس معاصر.
قرایی، فیاض (1382). انسان آرمانی از‌منظر مکاتب خاور دور، فصلنامۀ دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مشهد، ش ۵9.
لنگفورد، بری (1393). ژانر فیلم: از کلاسیک تا پساکلاسیک، ترجمۀ حسام‌الدین موسوی، تهران: سورۀ مهر.
مواَن، رافائل (1393). ژانرهای سینمایی، ترجمۀ علی عامری مهابادی، تهران: مینوی خرد.
ناس، جان بی. (1354). تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی‎اصغر حکمت، چ 3،  تهران: مؤسسۀ انتشارات فرانکلین.
یاماموتو، چونه‎تومو و هاشم رجب‎زاده (1371). رسم و راه ساموراییـ آئین‎نامۀ سلحشوران ژاپن (هاگاکوره)، مشهد: مؤسسۀ چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
 
Anderson, J. L. and D. Richie (1959). The Japanese Film: Art and Industry. New York: Grove Press, Inc.
Babiak, P. and R. Hare (2006). Snakes in Suits: When Psychopaths Go To Work, New York: Harper Collins Publishers Inc.
Desser, D. (1983). ‘Toward a Structural Analysis of the Postwar Samurai Film’, Quarterly Review of Film Studies, Vol. 8, Issue 1.
Hijino, S. et al. (2016). ‘Japan: The bakuhan system’, هn: Encyclopædia Britannica online. Retrieved from https://www.britannica.com/place/Japan/The-bakuhan-system.
Kaminsky, S. M. (1972). ‘The Samurai Film and the Western’, Journal of Popular Film, Vol. 1, Issue 4.
Sato, Noriaki (1995). Kendo Fundamentals, Tokyo: All Japan Kendo Federation.
Phillips, A. and J. Stringer (2007). ‘Introduction’, in: A. Phillips and J. Stringer (eds.), Japanese Cinema: Texts and Contexts , Oxon: Routledge
Ratti, O. and A. Westbrook (1991). Secrets of the Samurai: A Survey of the Martial Arts of Feudal Japan, Rutland: Charles E. Tuttle Company, Inc.
Richie, D. (2005). A Hundred Years of Japanese Film: A Concise History, with a Selective Guide to DVDs and Videos, Tokyo: Kodansha International.
Sansom, G. (1990a). A History of Japan to 1334 (7th ed.), Rutland: Charles E. Tuttle Company, Inc.
Sansom, G. (1990b). A History of Japan: 1334-1615 (7th ed.), Rutland: Charles E. Tuttle Company, Inc.
Sansom, G. (1990c). A History of Japan: 1615-1867 (7th ed.), Rutland: Charles E. Tuttle Company, Inc.
Thorne, R. (2013). Samurai Films, Harpenden: Oldcastle Books.
Turnbull, S. (2011). The Revenge of the 47 Ronin, Oxford: Osprey Publishing.