نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بین‌المللی کیش

2 استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

10.30465/acas.2024.47923.1174

چکیده

هالۀ نور مقدس در طول تاریخ به واسطۀ رخنه در فرهنگ ملل، تبدیل به سنتی ازلی در بین هنرمندان شده است. این قاعده به عنوان یک نقش‌مایۀ پرتکرار هنری اشاره به امری مقدس در بستر هنرهای سنتی دارد که امروزی‌ترین نمودش در نقاشی‌های هنر پرده‌خوانی بوده که البته در سایر هنرها هم‌چون نگارگری، موزاییک‌کاری، نقش‌برجسته‌کاری، نقاشی و... هویتش بیشتر آشکار می‌گردد. در میان بخشی از آثار هنری در طول تاریخ، شمایل بزرگان با هالۀ نور مشخص شده‌اند که اشاره به جایگاه مقدس و تشخصی فراانسانی و ارتباط شخص با خدا دارد. اما این‌که ریختار این نقشمایه مشتمل بر چه اشکالی بوده و چه تحلیل و تفاسیر دارد و چه رستنگاهی می‌توان برایش در نظر گرفت، پرسش‌های این پژوهش است. بر این اساس تلاش شده در جهت ریخت‌شناسی، از پرده‌خوانی به دیگر هنرها نقب زده شود تا به نمونه‌ها، گونه‌ها و معانی متنوعشان در طول تاریخ دست یابیم. نتایج نشان می‌دهد هالۀ نور مقدس نمودی از قرابت امر مقدس و هنر سنتی است و اشاره به جایگاه رفیع اشخاص هاله‌پوش دارد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و بر مبنای منابع کتابخانه‌ای انجام شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The morphology of the aura of holy light based on the art of Iranian Pardeh khani

نویسندگان [English]

  • Hadi Valipour Gharehghiyeh 1
  • Mozhgan Raoufrahimi 2

1 Phd student in Art Research, Islamic Azad University

2 Assistant Professor of Architecture Department of Islamic Azad University, Parand Branch

چکیده [English]

The aura of holy light has become an eternal tradition among artists throughout history due to its penetration into the culture of nations. This rule, as a frequent artistic motif, refers to something sacred in the context of traditional arts. Its most modern appearance is in the paintings of the art of Pardeh khani. Of course, in other arts such as miniature, mosaic art, bas-relief, painting, etc., her identity becomes more apparent. Among some of the works of art throughout history, The icons of elders are marked with a halo of light, which refers to the sacred place and superhuman personality and the relationship of a person with God. But the shape of this motif consists of what forms, what analysis and interpretations it has, and what path can be considered for it, are the questions of this research. Based on this, an attempt has been made to look at other arts from Pardeh khani in the direction of morphology in order to find their various examples, types and meanings throughout history. The results show that the aura of holy light is a manifestation of the affinity between the sacred and traditional art and it refers to the high position of people wearing a halo. This research was done in a descriptive-analytical way and based on library sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aura of light
  • Pardeh Khani
  • Sacred matter
  • Traditional art
  • Iconography