نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 استادیاردانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
این مقاله به تحلیل نقش مایه ی تمبر شیر و خورشید دوره ی قاجار میپردازد؛ مطالعهی نقوش در ادوار مختلف، از دیرباز در پژوهشهای هنری مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است. نقوش آثار باستانی و تاریخی همچون اسناد تصویری به شمار میروند که مطالعهی آنها میتواند در ارائهی اطلاعات مربوط به زمانهی پیدایی اثر موردتوجه قرار گیرد. ازاینرو نقوش و تصاویر تمبرها نیز میتواند در قالب یک اثر، بازتابدهندهی ویژگیهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و... زمانهی مربوط به پیدایی آن باشد. مساله تحقیق با تمرکز بر رابطه ی این نقوش در دوران قاجار با تحلیل آیکونوگرافی طرح گردید. بر این اساس پژوهشگر بر آن است که بیانگر پیدایش تمبرها از بدو به دلیل در اختیار بودن نظامهای حاکم عمدتاً منقوش به تصاویر حکام، نقوش ملی و گاه دربردارندهی چهرهها و اشخاص مهم دوران خود بودهاند؛ در این راستا برای تبیین مفاهیم نهفته در پس نقش و نگارهی تمبرها بهمنظور دستیابی به ارزشها و مفاهیم بنیادین فرهنگی و اجتماعی دورهی مربوطه پژوهش حاضر با تکیه بر روش آیکونوگرافی طی سه مرحلهی توصیف، تحلیل و تفسیر به درک معنایی نقش نمادین تمبرهای مربوطه در دوره قاجار میپردازد. نتایج نشان از آن دارد که نقوش خورشید و شیر ریشه در اساطیر و باورهای مردمان ایران باستان دارد؛ که به سبب اهمیت و ارزش آن در طول تاریخ تطور یافته و بهعنوان نماد ملی بر روی درفش، سکهها، مدالها، تمبرها و... تصویر شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Iconography Analysis of the Lion and Sun Stamp’s Motif in the Qajar Dynasty (Available at the Malek Museum)
نویسندگان [English]
- Somayeh Rasooli ebrahimi fard 1
- xashayar ghazizadeh 2
1 Education zanjan
چکیده [English]
This paper analyzes the role of stamping of Qajar period milk and sun; the study of motifs in different periods has long been considered by researchers and researchers in artistic research. Drawings of ancient and historical works are considered as visual documents, whose study can be considered in the presentation of information about the time of occurrence of the work. Therefore, motifs and images of the stamps can also be in the form of a work, reflecting the cultural, artistic, social, and ... attributes of its origins. The research problem was focused on the relationship between these designs during the Qajar era by analyzing iconography. Accordingly, the researcher claims that the emergence of stamps from the beginning was due to the presence of governing systems largely imprinted on the images of rulers, national motifs, and sometimes include important figures and individuals of their era; in this regard, to explain the concepts behind the role and Stamp design in order to achieve the fundamental cultural and social values and concepts of the current period. The present study focuses on the iconographic method in three stages of description, analysis and interpretation to the semantic understanding of the symbolic role of the relevant stamps in the Qajar period. The results show that the sun and milk designs are rooted in the myths and beliefs of the ancient Iranian people, which, due to its importance and value, have evolved throughout history, and as a national symbol on the plain, coins, badges, stamps and ... Picture Has been.
کلیدواژهها [English]
- Stamp
- Iconography
- Iconology
- Lion and Sun motif
- Qajar