نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سوره

2 استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

10.30465/acas.2025.50339.1179

چکیده

    انسان مدرن در اجتماع و جهان پرهیاهوی امروز، مملو از امیال و احساسات سرکوب‌شده است. او همیشه تلاش می‌کند راهی برای برون‌ریزی و از بین بردن احساسات نامطلوب خویش پیدا کند. یکی از راههای‌ دستیابی به احساساتی که در اعماق وجود آدمی ته‌نشین شده است، همذاتپنداری با فانتزی‌های هنجارشکن، پیچیده و یا عمیقی است که در برخی انیمه‌ها وجود دارد. انیمه‌ی پاپریکا سرشار از تصاویر شگفت‌انگیز و متناقض است، این انیمه می‌تواند میل انسان را به تاریکی، نامیرایی و اکتشاف، ارضا کند. انیمه‌ی پاپریکا کارناوالی را به تصویر می‌کشد که کلاژی (Collage) از فرهنگ‌ها، مذاهب، سمبل‌ها و وقایع ملت‌های مختلف است که مرز بین رؤیا و هنر با جهان واقعی است و می‌توان آن را مصداقی بر نظریه‌ی کارناوال باختین دانست. سؤال این است که به‌کارگیری عناصر گروتسک چه تأثیری بر فضاسازی، شخصیت‌ها و به‌طور کل روایت اثر می‌گذارد؟ این مقاله در تلاش است بر اساس نظریه‌ی کارناوال باختین، تأثیر عنصر گروتسک در انیمه‌ی پاپریکا با تحلیل سبک‌شناسانه و زیبایی‌شناسی بصری، بررسی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Analysis of Grotesque Elements in the Spatial and Characterization of Japanese Black Anime with Emphasis on Paprika Anime

نویسندگان [English]

  • Zahra Moghimi 1
  • Akram Ghasempour 2

1 M.A Student, Sooreh University

2 Assistant Professor, faculty of Art, Sooreh University

چکیده [English]

Modern man in today’s crowded society and world is full of repressed desires and emotions. He is always trying to find a way to get out and eliminate his unpleasant feelings. For this reason, it is possible to turn to cases that are reprehensible in society and in terms of moral and human values, one of the ways to achieve the emotions that have accumulated deep within human beings is to identify with various fantasies with the help of imagination. This can be done with the help of black cinema. The frames and scenes in the black anime convey feelings such as fear, disgust, emptiness and emptiness due to their aesthetics and unique structure, according to their content and content. Grotesque’s works have the same function, and it can be said that some Japanese animations are imbued with elements of grotesque.    The purpose of this study is to investigate the structure and nature of animation, especially Japanese anime, and to investigate the influence of Grotedque on characterization, space making and narration of black works which is done in a descriptive and analytical manner. Understanding the function of the elements of grotesque in films requires analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Animation
  • Anime
  • Grotesque
  • Black Fantasy
  • Characterization
  • Space Creation
احمدی، بابک (1391)، حقیقت و زیبایی، انتشارات مرکز
ادهم، مرضیه (1398)، مطالعهی مصرف مخاطبان انیمه و مانگا در ایران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
اسلین، مارتین  (1397)، نمایش چیست، ترجمهی شیرین تعاونی، تهران: انتشارات نمایش
اسون، پل لوران (1396)، واژگان فروید، ترجمه‌ی کرامت مولی، تهران: نشر نی.
افتخاری یکتا، شراره (1393)، تحلیل نقاشی‌های پیتر بروگل بر اساس اندیشه‌ی باختین، راهنما:  جمال عرب زاده.
آدامز، جیمز لوتر؛ یتس، ویلسون (1389)، گروتسک در هنر و ادبیات، ترجمه‌ی آتوسا راستی، تهران: نشر قطره. 
برتون، آندره (1398)، سرگذشت سورئالیسم: گفت‌وگو با آندره برتون، ترجمه‌ عبدالله کوثری، تهران: نشر نی. 
بوهم، دیوید (1381)، درباره‌ خلاقیت، ترجمه‌ی محمدعلی حسین نژاد، تهران: نشر ساقی.
تامسون، فیلیپ (1369)، گروتسک، ترجمه‌ی غلامرضا امامی، تهران: نشر شیوا.
ترابی مهربانی، مهدی (1393)، تاریخچه‌ی تحلیلی کمیک استریپ، تهران: انتشارات سوره مهر.
جاور، سعیده؛ علیزاده، ناصر (1397)، بررسی عناصر گروتسک در رمان خوف اثر شیوا ارسطویی، نشریه زبان و ادب.
جمعی از نویسندگان (1399)، زیبایی، زشتی، گروتسک، ترجمه‌ی فریبرز مجیدی، تهران:: فرهنگستان هنر.
رمضانی، ابوالفضل؛ یزدانی، انسیه، بررسی سه مضمون باختینی: کارناوال، گفت‌وگویی و کرونوپ در نمایشنامهی «سر فرود آورد تا پیروز شود» یا «اشتباهات یک شی» اثر الیور گلداسمیت
کاستانیو، پل (1378)، راهبردهای نمایشنامه‌نویسی جدید، ترجمه‌ی مهدی نصرالله زاده، تهران: انتشارات سمت.
کمالی نیا، فرزین (1388)، جنبش‌ها و سبک‌های سینمایی، تهران: نگاره پرداز صبا.
مسعودی، شیوا (1387)، مقدمه‌ای بر فانتزی، تهران:  انتشارات نمایش.
مککی، رابرت (1387)، داستان، ترجمه‌ محمد گذرآبادی، تهران: انتشارات هرمس.