نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علم و فرهنگ دانشکده هنر و معماری

2 دانشگاه هنر اصفهان

3 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

4 کارشناس ارشد رشته ادبیات محض دانشگاه شهرکرد.

10.30465/acas.2022.28829.1091

چکیده

نسخه خطی ارداویراف‌نامه هندی کتابخانه‌ی منچستر انگلیس حاوی 56 نگاره است که در کنار متن تصویری درون جدولهایی محصور شده‌اند. با توجه به این‌که نسخه مورد نظر در سال 1205 هجری قمری در شبه قاره هند یعنی درست همزمان با دوران فرمانروایی انگلیسی‌ها به نگارش درآمده است؛ این مساله مطرح می‌شود که آیا متن تصویری ارداویراف‌نامه در بافتار متفاوتی از متن کلامی شکل گرفته و این متن حاصل دو فرهنگ متفاوت است یا نه؟ لذا در این پژوهش با رویکرد بینامتنیّت به تحلیل نگاره‌ها و اشعارارداویراف‌نامه مصور کتابخانه منچستر انگلیس پرداخته شد. برای مطالعه‌‌ی نمونه‌ آماری که شامل 7 نگاره با موضوع زنان گناهکار با هدف بررسی مؤلفه‌های مهم متن کلامی و متن تصویری و بازشناسی نگاره‌های این نسخه خطی انتخاب گردید. یافته‌ها حاصل از مطالعات کتابخانه‎ای و اسنادی نشان می‌دهد که با توجه به این‌که در این نسخه مصور متن کلامی و متن تصویر در دو زمان متفاوت و مکان متفاوت تعلق داشتند از این رو بینامتنیّت بینافرهنگی حاصل از دو فرهنگ هند و ایران می‌باشد و تاثیر نگارگری هند بر نگاره‌ها مشهود و زمان و مکان و کنش در هر دو متن یکسان و بینامتنیّت صریح و آشکار بود و متن تصویری در سیطره‌ی متن کلامی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Intertextual analysis of Ardavirov's illustrations and poems by the British Library's Illustrated Letter (case study of women-related images)

نویسندگان [English]

  • Niloofar Mayeli borjlooe 1
  • nahid jafari dehkordi 2
  • shahriyar shadigo 3
  • seyedeh Maryam Jazayeri 4

1 University of Science and Culture

2 isfahan university of art

3 Assistant professor of persian language and litetature, farhangian university, tehran, iran

4 . Master of Science in Literature, Faculty of Literature, Shahrekord University

چکیده [English]

In this study, interdisciplinary approach was used to analyze Ardaviraf's poems and illustrations from the Manchester Library of England. By considering the study body of Indian culture and art as well as the two different sign systems of verbal and image text, intertextuality was explained and intertextuality was defined according to the study body of the present study. For the study of the statistical sample consisting of 7 pictures on the subject of guilty women with the aim of examining the important components of the verbal and visual text and the recognition of the manuscripts of this manuscript, the data were collected using books, articles and internet data.In the first step, the textual and textual conditions of Indian Persians are analyzed. After explaining the verbal text, the visual text is examined and the important and effective components between the verbal text and the visual text are revealedVerbal text and image text belonged to two different times and places, so intertextuality was intercultural and India's influence on the paintings was evident. Time and place and action were the same in both texts and intertextuality was explicit and textual. An image dominated the verbal text

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ardavirov
  • Illustrated manuscript
  • Indian culture
  • Intertextualite
  • women