نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری هنراسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دکترای پژوهش هنر، استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دکترای پژوهش هنر، استادیار ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

10.30465/acas.2023.39123.1146

چکیده

طراز از جمله منسوجات ارزشمند دوران صدر اسلام است. بر روی طرازها، نام حاکم، تاریخ و نام کارگاه تولیدی، اشعار و جملات قصاری در موقعیت­های مختلف بر روی طرازها نوشته شده. موقعیت قرار­گیری کتیبه در کنار نقش اصلی یا دور نقش اصلی(به صورت دایره یا چند ضلعی) در طرازها وجود دارد. از مهم‌ترین طراز­های باقی مانده، طرازهای ابریشمی دوران آل­بویة شهر ری است. ترکیب کتیبه و نقش در طرازها مستلزم زیر ساخت الگوی هندسی است. در ساختار هندسی طرازهای آل بویة شهر ری از الگوی هندسی دقیقی دیده می­شود.  شهر ری در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و طرازهای ابریشمی به عنوان یکی از رسانه­های قوی در انتقال فرهنگ در بین کالاهای تجاری نقش اساسی داشت. این مقاله بر آن است که نسبت تآثیرگذاری رسانة "طراز" را از طریق تناسبات هندسی "نقش " در مجموعة پارچه­های ری و آسیای میانه، بررسی کند. طرازهای ری، در ترکیب­بندی متن و نقش پیشرفته بوده، به طوری که به­نظر می­رسد سطر­بندی و تقسیم­ها از نظام هندسی خاصی پیروی ­کرده است. نظام هندسی به­کار برده شده در پارچه­ها، ترکیب متن و نقوش را تعیین می­کند. این پژوهش در پی پاسخ به دو سوال است.1:  نحوة استفاده از روش­های کاربردی هندسه در پارچه­های آل بویه ایران  چگونه بوده و چه شباهت‌ها و تناظرهایی میان نقوش پارچه‌های ایرانی و آسیای میانه وجود دارد؟ چگونگی تأثیر و انتقال نقوش و ساختار هندسی از پارچه­های ری بر پارچه­های آسیای میانه، از سوالات این پژوهش است. داده­های این پژوهش تطبیقی، از طریق مطالعات کتابخانه­ایی جمع­آوری شده و با رویکرد توصیفی-تحلیلی و تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج به­دست آمده نشان می­دهد، از الگوی دقیق ازجمله تناسب ریشة دوم (رادیکال 2) در ترکیب­بندی و تقسیمات هندسی و همچنین در ترکیب­بندی نقش استفاده شده است. این الگو در مسیر جاده ابریشم به آسیای میانه انتقال یافته و در پارچه­های آسیای میانه دیده می­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Analytical Survey on The Geometrical Trace Of Iran Textiles Motifs In Central Asia Textiles: Thorough Silk Road

نویسندگان [English]

  • Maryam Zarekhalili 1
  • Seyed Aboutorab Ahmadpanah 2
  • Maryam kamyar 3

1 PHD student of Islamic art ,Tarbiat Modares university

2 Assistant Professor, Tarbiat Modares university

3 Maryam kamyar, PHD Art research , Assistant Professor, Iranian Encyclopedia foundation

چکیده [English]

“Tiraz” is a Persian word that originally is given to the textile which is decorated either by embroidery or woven inscription. The presence of inscription gave this types of textile a capacity of political propaganda. The inscriptions of Tiraz itself is a valuable documentation which reflect the political-religious life of the Islamic era. This article aimed to study the media appropriateness of "Tiraz" and "literature" by study the relationship "motif" in Ray Tiraz and Central Asia collection. Many of the known Ale-Buyid silk textile were found in ancient city of Ray. The Ray city is located on the Silk road and play the rule of connecting the west and the east parts of this road. In this paper, the geometric order and divisions of Ray textiles and Central Asia are analyzed. The geometric system of these styles are: Number of lines, Line spacing, The relationship between the width and height of the inscription. The Tiraz inscriptions in the studied were linear, curved, polygonal and in combination with the pattern.Question of this research: How to transfer the geometry of Iranian textile patterns along the Silk Road and how to arrange the lines And what geometric principles are used in scaling This research in benefited of a descriptive-analytical and historical approach. The results show that a precise pattern such as radical 2 proportions was used to organize and combine text and images. This pattern was transmitted along the Silk Road to Central Asia and was seen in Central Asian fabrics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tiraz
  • Ale-Buyid
  • Central Asian
  • Geometry
  • radical 2
مفاتیح الجنان
ابن­قتیبه(1471)عیون الاخبار، ج1، دارالکتب العلمیه، بیروت
ابن­ندیم، محمد­بن­اسحق(1381) الفهرست، ت: محمدرضا تجدد،انتشارات اساطیر
اسماعیل­بن­قاسم، ابو­العتاهیه، 1999(1420) دیوان، بیروت- دارالکتاب العربی.
الاسود­بن­یعفر( 1970-1390) دیوان، صنعة: الدکتور نوری حمودی القیسی، الموسسة العامة للصحافة و الطباعة،1970-1390.
البحتری، ابوعباده­ولید­بن­عبدالله­بن­یحیی(1911) دیوان، مطبعه هندیه تابموسکی بمصر.
انجو شیرازی، جمال­الدین حسین­بن­فخرالدین حسن( 1359) فرهنگ جهانگیری، ویراستار: رحیم عفیفی، مشهد.
بهروز،اکبر( 1359) تاریخ ادبیات عرب، انتشارات دانشگاه تبریز.
بیکر، پاتریشیا(1385) منسوجات اسلامی، ترجمة مهناز شایسته­فر، تهران، موسسه مطالعات اسلامی.
بهشتی­پور، مهدی(1343) تاریخچه نساجی ایران، تهران، نشر اکونومیست.
پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیس(1387) سیری در هنر ایران، جلد 2 و 5، ترجمة نجف دریابندری، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.
دادور، ابوالقاسم؛ حدیدی، الناز(1393) «بررسی منسوجات قرون اولیه اسلامی» جلوه هنر، شماره6
چکنگی، علیرضا، 1375، راه ابریشم؛ یادمان گشایش راه آهن مشهد- تجن- سرخس، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
دروش، فرانسوا( 1383) «سطراندازی و صفحه­آرایی» ترجمة محمدحسین مرعشی، نامه بهارستان، سال پنجم،شماره اول و دوم65- 84.
راگلس، فیرچایلدر(1396) هنر اسلامی و فرهنگ بصری، ترجمة بهنام صدری، فرهنگستان هنر.
زارع­خلیلی، مریم؛ احمدپناه، ابوتواب؛ کامیار، مریم(1399) دراسه فی النصوص المکتوبه علی الاقمشه فی حقبه البویهین، دراسات فی العلوم الانسانی، شماره 28، ص 37- 65.
صحراگرد،مهدی؛ شیرازی، علی اصغر( 1391) «سطربندی و صفحه­آرایی قران­های خطی»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،شماره 92
طالب پور،فرید و سوسن خطایی (1390) بررسی تصویر انسان در ابریشمینه­های آل بویه. هنر­های زیبا،شماره46
فاعور،علی( 1997-1417) دیوان کعب بن ذهیر، حققة و شرحة و قدم له الاستاذ علی فاعور، بیروت، لبنان، دارالکتب العلمیة.
فتحی،لیدا؛ فربود، فریناز(1388) «سیر تحول پرندگان و موجودات اساطیری بالدار در منسوجات آل بویه» نگره شماره12
کریمان، حسین( 1350) برخی از آثار بازمانده از ری قدیم، انتشارات دانشگاه ملی ایران.
کوثری، یحیی( 1374) گزارش مقدماتی  پژوهش باستان شناسی ری باستان گورستان زیرین
متنبی( 1343) دیوان نسخه خطی به خط عمادالکتاب، نگهداری در کتابخانه مجلس به شماره 4593
ویبلر، دونالد( 1335) ایران از نظر خاورشناسان، ترجمة صادق رضا زاده شفق، تهران چاپ سینا.
هروی، مایل( 1379) «فرهنگ تاریخی اصطلاحات نسخه شناسی، نامه بهارستان»، سال اول شماره دوم دفتر 2 ص 31-36
هروی، مایل(1372) کتاب آرایی در تمدن اسلامی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
   Blair, Sheila, M. Bloom, Jonathan and E. Wardwell) 1992( Anne ,Reevaluating the Date of the "Buyid" Silks by Epigraphic and Radiocarbon Analysis, Ars Orientalis.
Britton      Nancy pence(1938) A story of some early Islamic textiles in The museum of fine art in Boston, Museum of fine art, Boston, Massachusetts.
      Deroche, francois( 2006 )Ruling layout (159-184) Islamic Codicology: an Introduction to the Study of Manuscripts in Arabic Scrip.
      Harris J(1993), 5000 years of textiles, London: British museum press   
      Shepherd , Dorothy,1963, Three Textiles from Raiy, The Bulletin of the Cleveland Museum of Art, Vol. 50, No. 4 (Apr., 1963), pp. 65-70.
Mackie, W. Louise(2015) Symbols of power: luxury textiles from Islamic lands, 7th-21st century, publisher: The Clevland museum of art, Distributed by yale university press, new Haven and Landon
    Moini, Mehdi and M. Rollman, Christopher(2017)  Buyid Silk and the Tale of Bibi Shahrbanu: Identification of Biomarkers of Artificial Aging (Forgery) of Silk, Anal. Chem., Publication Date (Web): 05 Sep 2017.
     Serjenr ,R.B(1942) Islamic textiles(Material for a history of Islamic textiles up to the Mongol Conquest, Beirut- Lebanon.
     Wiet,Gaston(1947) Soieres persanes.ed. LE Calre, impr de l’institut Francais, d’rarc heolgie orietale.