نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 رییس بخش دبیری سازمان آگهی های روزنامه همشهری

2 عضو هیئت علمی واستاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.(نویسنده مسئول).

3 عضو هیئت علمی ،استاد یارومدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.

10.30465/acas.2022.31909.1116

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی شناسایی مولفههای دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ موضوع و سوالات پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه مبتنی بر مقایسات زوجی بود که بر اساس مقیاس ساعتی درجهبندی شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش متشکل ازخبرگان و صاحبنظران حوزه سینما ودیپلماسی کشوربود. از روش نمونهگیری گلوله برفی برای انتخاب افراد نمونه استفاده شد. در مرحله اول 21 شاخص از دیدگاه خبرگان و با استفاده از تکنیک دلفی شناسایی شد. در ادامه با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی ابعاد اصلی دیپلماسی فرهنگی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که که بر اساس دیدگاه خبرگان هویت دینی با وزن نرمال شده 0.360 در اولویت اول قرار دارد. بعد فرهنگی دیپلماسی فرهنگی با وزن نرمال شده 0.306 در اولویت دوم قرار دارد. بعد تکنیکی دیپلماسی فرهنگی با وزن نرمال شده 0.152 در اولویت سوم قرار دارد. بعد سیاسی دیپلماسی فرهنگی با وزن نرمال شده 0.111 در اولویت چهارم قرار دارد. هویت ملی با وزن نرمال شده 0.071 در اولویت پنجم قرار دارد. با توجه به نرخ ناسازگاری 0.05 در این رتبهبندی، بین مقایسه زوجی مدلها سازگاری کامل وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the components of cultural diplomacy in Iranian cinema

نویسندگان [English]

  • Habib Sheikhi 1
  • Mohammad Soltanifar 2
  • Afsaneh mozaffari 3

1 Head of the secretarial department of Hamshahri newspaper ads organization

2 Faculty Member and Professor, Department of Social Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author).

3 Faculty member, Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The main purpose of this study is to identify and rank the components of cultural diplomacy in Iranian cinema. The present research is applied in terms of research purpose and descriptive-survey research in terms of research topic and questions. Data collection tool included a questionnaire based on pairwise comparisons which was graded on an hourly scale. The statistical population studied in this study consisted of experts and experts in the field of cinema and diplomacy. Snowball sampling method was used to select the sample. In the first stage, 21 indicators were identified from the perspective of experts using the Delphi technique. Then, using hierarchical analysis technique, the main dimensions of cultural diplomacy were ranked. The results showed that according to the experts, religious identity with a normalized weight of 0.360 is in the first priority. Cultural dimension Cultural diplomacy with a normalized weight of 0.306 is in the second priority. The technical dimension of cultural diplomacy with a normalized weight of 0.152 is in the third priority. The political dimension of cultural diplomacy with a normalized weight of 0.111 is in the fourth priority. National identity with a normalized weight of 0.071 is in the fifth priority. Due to the incompatibility rate of 0.05 in this ranking, there is complete compatibility between the pairwise comparison of the models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Cultural Diplomacy"
  • "Cinema"
  • "Religious Identity"
  • "Political Identity"
  • "National Identity"