مقاله علمی- پژوهشی
گلبدن نامه، گزارشی زنانه از تاریخ تیموریان هند

لیلا الهیان

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-23

https://doi.org/10.30465/acas.2020.5130

چکیده
  شبه ‏قاره‏ هند در قرن دهم، از مراکز شکوفایی زبان و ادب فارسی به دور از سرزمین مادری خود بوده است. گلبدن‏ نامه نخستین نثر بانونبشت فارسی، متعلق به این دوره است که به قلم بانویی غیرایرانی نگاشته‏شده است. گلبدن، از منظر زنی دارای اعتبار اجتماعی و ناظر بر حوادث، خاطراتی از سلوک اجتماعی و خانوادگی پدرش، بابر و برادر خود، همایون، را ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف

الهام ایل؛ محمد عارف

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 25-41

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل و بررسی نخستین آثار و شواهد زبان فارسی در چین: ردپایی از ایران پس از اسلام در چین معاصر

تهمینه بازدار

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 43-61

https://doi.org/10.30465/acas.2020.5281

چکیده
  یکی از کانونهای اصلی جاده ابریشم، به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب، سرزمین پهناور چین است. جاده ابریشم نه تنها راه مبادلات تجاری چین با سایر کشورها محسوب می شده، بلکه مهمتر از آن مسیر تبادلات فرهنگی، بینا فردی و اجتماعی نیز به شمار می رفته است که اساسی ترین ابزار چنین تبادلی، زبان و محصولات زبانی است. ایران از جمله کشورهای بزرگی است ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
زبان و ادب فارسی، بستر نواندیشی و تجدد در تاجیکستان

رضا چهرقانی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 63-95

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4352

چکیده
  بیداری، نواندیشی و تجدد‏خواهی در کشور تاجیکستان تحت تأثیر آراء احمد مخدوم دانش(1828-1897م) و کتاب نوادرالواقایع او، با جنبش معارف‏پروری آغاز شده، تا امروز ادوار گوناگونی را پشت سر گذاشته و رویکردهای مختلفی؛ همچون نواندیشی دینی، سکولار، مارکسیستی، ملی‏گرا و ... داشته است. در تمامی ادوار یاد شده، زبان و ادبیات فارسی به مثابۀ محمل یا ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بررسی تطبیقی گرز گاوسار در نگاره‏های شاهنامه تهماسبی (ضحاک‏، رستم و سهراب و بیژن) بر اساس الگوی خوانش تصویر پانوفسکی

نسیم حسنی درآبادی؛ زلیخا اژدریان شاد

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 97-120

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4358

چکیده
  یکی از روش‏های خوانش تصویر، روش پانوفسکی است؛ که در آن آیکونوگرافی با آیکونولوژی پیوند خورده و به مدد آن می‏توان سفری به عمق تصاویر نگارگری ایران، که چون پنجره‏ای است به سوی فرهنگ، تاریخ باستان، اساطیر و باورهای ایرانیان‏، داشت. در بررسی جایگاه انسان و اشیاء به‏کار رفته در نگاره‏های سه داستان ضحاک، رستم وسهراب، و بیژن‏ ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بررسی انتقادی تذکرۀ شرعی و تبیین اهمیت آن در تاریخ ادب فارسی در ماوراءالنهر

ابراهیم خدایار

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 121-146

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4350

چکیده
  عبدالعظیم شرعی‏(ف1311ق/1894م) نخستین تذکره‏ نویس محیط ادبی بخاراست که در نیمۀ دوم سدۀ نوزدهم با الهام از واضح بخارایی، دیگر هم ‏تبار ایرانی‏ نژاد خود، در گسترش و رونق ژانر تذکره ‏نویسی در محیط ادبی ماوراءالنهر ایفای نقش کرده است. دانش ما در زبان فارسی دربارۀ این تذکره‏ نویس و تذکره‏ اش بسیار اندک، نادرست و متناقض است. مسئلۀ ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
«آوای خاموشان» بررسی اشعار فارسی بازمانده بر سنگ نوشته های مقابر در هانجوی چین

احمد رضایی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 147-169

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4353

چکیده
  دو تمدن بزرگ ایران و چین از گذشتۀ بسیار دور پیوندهای عمیقی داشته‏اند. پیوندهای این دو تمدن در حوزه‏های مختلف اقتصادی، سیاسی فرهنگی و... بوده است. به‏نظر می‏رسد دو عامل اساسی، زمینه‏ساز این ارتباطات گسترده بوده است: نخست جادۀ ابریشم، دوم همسایگی و همجواری آنها؛ هرچند گذشت روزگار و تحولات جهانی و منطق‏های، به‏خصوص در سده‏های ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
معنا و مفهوم «طبیعت» در نقاشی‌های منظره چینی بر اساس مکتب دائو

سید محمد مهدی ساعتچی؛ خسرو ظفرنوایی

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 171-193

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4357

چکیده
  در فلسفه و هنرهای تصویری چین، هم طبیعت و هم نقاشی‌های قلم مو و مرکب، نماد زیبایی و توازن هماهنگ عالم کاینات هستند. هنر چین در سراسر تاریخ خود، طبیعت را ملهم از نیروی پنهان تصور می‏ کند و هدف هنرمند نیز این است که با این روح تماس پیدا کرده، آن‏گاه به انتقال آن در جریان کار خود دست زند. این مقاله بر آن است تا با اتکای بر یکی از مهم‏ترین ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
نگاهی به خاستگاه احتمالی روایات کوش پیل‌دندان

رضا غفوری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 195-218

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4997

چکیده
  وش‌نامه منظومه‌ای است پهلوانی و موضوع آن سرگذشت ضد قهرمانی به نام کوش پیل‌دندان است که بیشتر سال‌های عمر خود را در نبرد با فرزندان جمشید و پهلوانان ایرانی به سر می‌برد‌. به جز کوش‌نامه در دیگر متون پهلوان ایران نیز دربارۀ پیل‌دندان روایت‌های متعدّدی آمده که اغلب با گزارش آن منظومه متفاوت است و اختلافهای دارد به ویژه آن‌که در ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
نقش جنگ نامه‏ سرایی در بازنمایی استقلال سیاسی افغانستان معاصر

سید علی قاسم زاده؛ تاج الدین آروین پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 219-243

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4351

چکیده
  جنبش جنگنامه­­سرایی در ادبیات معاصر افغانستان هم­­زمان با قیام­های مردمی در برابر انگلیسی­ها آغاز شد که به جنگ اوّل افغانستان و انگلیس(1217- 1220هـ.ش/ 1839- 1842م) معروف است. با تجاوز استعمار انگلیس به افغانستان روح حماسی و رزمی در مردم این سرزمین برانگیخته شد و منجر به جهاد مسلحانه و خلق منظومه­های حماسی متعدد شد. این منظومه­ها ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
ریشه‌شناسی دستبافت‌های شرقی در شبه‌جزیرۀ ایبری

حسام کشاورز؛ علی اصغر فهیمی فر؛ حسنعلی پورمند

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 245-261

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4215

چکیده
  با ورود دستبافت­های شرقی به اروپا از دوران باستان این بافته­ها اغلب با نام­هایی که از شرق همراه آن­ها به غرب می­رفت، شناخته می­شدند. از آنجا که در سده­های اسلامی، مورها، که مسلمانان مسیحی شدۀ اروپا بودند، نقش زیادی در رواج این واژه­ها داشتند، بیشترین ظهور دستبافت­های شرقی در اروپا و به ویژه شبه جزیرۀ ایبری(پرتغال و ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تجلی اندیشه‌های تائویی، کنفوسیوسی و بودایی در معماری منظر چین

بهزاد وثیق

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 263-286

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4354

چکیده
  ادیان به‌عنوان سرچشمه‌های نظری پیش از دوران مدرن، بیان‌هایی کالبدی را در باغ سازی نشان داده­اند. یکی از مهم‌ترین معماری­های منظر در خاور دور، بالأخص در چین، با نام باغ سازی چینی شناخته می­شود. چنین به نظر می‌رسد که طراحی منظر در آن دیار تا حدودی تحت تأثیر موضوع طبیعت و طبیعت‌گرائی اندیشه‌های بودایی، تائویی و کنفوسیوسی واقع‌شده ...  بیشتر