دوره 2 (1402)
دوره 1 (1401)

       


آمار و ارقام نشریه

  • تعداد دوره‌ها   3
  • تعداد شماره‌ها   5
  • تعداد مقالات   63
  • تعداد نویسندگان   113
  • تعداد مشاهده مقاله   83,063
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله   22,137
  • نسبت مشاهده بر مقاله   1318.46
  • نسبت دریافت فایل بر مقاله   351.38
  • تعداد مقالات ارسال شده   188
  • درصد عدم پذیرش   31
  • درصد پذیرش   21
  • تعداد پایگاه های نمایه شده   10
  • تعداد داوران   140

محقق گرامی لطفا پیش از ارسال مقاله موارد زیر را ملاحظه و فایل های پیوست را مطالعه نمایید.


 * توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.

 *خواهشمندیم قبل از هرگونه تماس یا مکاتبه با دفتر نشریه، بخش «پرسش‌های متداول» و «راهنمای نویسندگان» را مطالعه نمایید.

 * در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. 

*در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید.

** در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* پس از  دریافت ایمیل مربوط به پذیرش مقاله، جهت دریافت «فایل تأییدیه پذیرش» در سربرگ و با شماره نامه، تاریخ و امضا که قابل ارائه و معتبر است، طبق تصویر عمل کنید. (کلیک کنید)

 * در این نشریه علمی، پس از پذیرش مقاله، نوع مقاله در صفحه اول هر مقاله درج می‌شود. (ماده2، بند6 آیین نامه) (کلیک کنید)

*جهت تماس می توانید با آدرس پست الکترونیک نشریه farhangohonarasia@gmail.com مکاتبه نموده و یا در خواست خود را از طریق بخش «تماس با ما» نشریه ارسال نمایید. همچنین می توانید در روزهای زوج باشماره 88066053 تماس برقرار کنید.


مشخصات نشریه:

  • عنوان کامل: مطالعات فرهنگ و هنر آسیا
  • وب‌گاه: https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 2716-9839
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: مرکز اسناد فرهنگی آسیا
  • سال شروع انتشار: 1401
  • گروه علمی: علوم انسانی و هنر
  • زیرگروه: میان رشته‌ای
  • حوزۀ تخصصی: فرهنگ و هنر
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: مطالعات بین رشته‌ای و فرارشته ای
  • حوزه موضوعی نشریه: تاریخ، ادبیات، هنر، معماری، نقاشی، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و تزئینی، صنایع دستی.
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهدۀ جزئیات)
  • زبان مجله: فارسی و انگلیسی 
  • نوع مقالات: پژوهشی، تخصصی، ترویجی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: ندارد 
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهدۀ جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10 روز
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 18%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF
  • مجوز انتشار و حق مؤلف:  Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • ایمیل نشریه:  asianculture.artstudies@gmail.com
  • ایمیل دوم نشریه:kamaliha.anita@gmail.com
مقاله علمی- پژوهشی
بنیان یابی تمدّن ایرانی در آسیای کهن

ناصر تکمیل همایون

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30465/acas.2025.16322.1021

چکیده
  آسیای کهن به گونه بزرگ‌ترین قاره زمین، زیستگاه نخستین جماعت‌های انسانی بوده که حیات باستانی خود را در فرهنگ‌های گوناگون نظم داده‌اند. ساکنان سرزمین‌های آسیایی در مهاجرت و ارتباط با یکدیگر که گاه به‌سختی صورت می‌گرفت، تأثیر و تأثرات بسیار در یکدیگر باقی گذاشته‌اند و هیچ‌گاه بریده از هم نبوده‌اند. از اقوام ریشه‌دار آسیایی نام‌هایی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی تاریخ
دوگانه ایران و افغانستان در داستان آواره بی‌خورشید

زهرا حاتمی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 17-34

https://doi.org/10.30465/acas.2025.51985.1184

چکیده
  مقاله حاضر با استفاده از نظریه پسااستعماری تلاش در بازنمایی نحوه مواجهه ایرانی میزبان و افغان‌های مهاجر در اثر داستانی «آواره بی‌خورشید» نوشته محمدهادی محمدی دارد. پرسش اصلی مقاله حاضر آن است که تصویر ارائه‌شده از افغانی مهاجر در روایت داستانی «آواره بی‌خورشید» حاوی چه پیام‌هایی است و چه نقشی در برساخت هویت جدید از ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی هنر
آواهای عاشورایی: بررسی تطبیقی موسیقی عزاداری در میناب و مسقط

بابک دهقانی؛ سیما صابر صلغی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 33-64

https://doi.org/10.30465/acas.2025.51627.1183

چکیده
  موسیقی عاشورایی، به عنوان عنصری بنیادین در آیین‌های عزاداری شیعیان، بازتاب‌دهنده‌ی واقعه‌ی کربلا و تجلی‌گر ارادت عمیق به امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. این پژوهش، با اتخاذ رویکردی مردم‌شناختی و جامعه‌شناسانه، به بررسی تطبیقی و تحلیلی آواهای عاشورایی در دو منطقه‌ی میناب و مسقط می‌پردازد. هدف اصلی، شناخت دقیق ابعاد اجتماعی-فرهنگی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی هنر
تحلیل آسیب‎پذیری مخاطبان زن در سینمای ایران بر اساس نظریه‌ اپی‌ژنتیک* (بررسی موردی دو فیلم شاخص سینمای ایران)

فرشته سالارکریمی؛ محمد علی صفورا؛ امیر حسن ندایی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 65-95

https://doi.org/10.30465/acas.2025.45357.1170

چکیده
  سینما طی قرن بیستم به پرطرفدارترین و ‌‌تأثیرگذارترین گونه‌‌‌ هنری تبدیل شده است، لذا شناخت ‌‌تأثیر و ‌‌تأثرات آن بر مخاطبان، ازجمله مخاطبان زن، امری بسیار مهم به نظر می‌رسد. تحقیقات جدید صورت گرفته در حوزه اپی‌ژنتیک به تاثیرات عمیق ژنتیک بر شخصیت انسان صحه می­گذارد. اپی‌ژنتیک (فراوراثت)، نظریه­ای در زمینه توارث است که بیان ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی هنر
علم‌اندوزی در آیینه احادیث کتابت و خوشنویسی

کامیار صداقت ثمرحسینی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 97-115

https://doi.org/10.30465/acas.2023.28562.1088

چکیده
  مقاله حاضر با رویکردی ساختاری و با طبقه‌بندی احادیث صادره از حضرت رسول ‌الله (ص) و ائمه اطهار (ع) پیرامون کتابت و فنون خوشنویسی؛ و با در نظر گرفتن دوره‌های تاریخی صدور هر یک از آن احادیث، به موضوع علم ‌اندوزی خصوصاً در سده‌های نخستین آن می‌پردازد. از این طریق می‌توان با تحولاتِ علمی، فرهنگی و هنری قرون طلایی جهان اسلام، یعنی سده‌های ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی تاریخ
مقایسه نوع پوشش زنان در حکومت عثمانی و زنان در حکومت قاجار

سمانه عسگری

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 117-137

https://doi.org/10.30465/acas.2025.41490.1159

چکیده
    طرز پوشش از جمله موضوعاتی است که بنا به جغرافیا و فرهنگ هر منطقه‌ای تغییر می‌کند. این موضوع تنها تحت تأثیر جغرافیا قرار نگرفته است عواملی از جمله دین نیز بر نحوه پوشش تأثیرگذار بوده است. از جمله دوره‌های مورد بحث در بین تاریخ‌نگاران دوره‌های حکومت قاجار در ایران و دوره سقوط امپراتوری عثمانی در آناتولی است. زنان در حکومت‌های ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی تاریخ
نشانه شناسی شهری و نقش آن در تبیین هویت شهری تهران عصر قاجاریه

زهرا علیزاده بیرجندی؛ محدثه ضیاء

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 139-163

https://doi.org/10.30465/acas.2022.41701.1160

چکیده
  شهرها همانند آحاد انسانی از هویتی مستقل و متفاوت برخوردارند. هویت شهری دربردارنده ویژگی‌هایی است که سبب تمایز یک شهر از سایر شهرها می‌گردد . مقوله هویت شهری نه تنها در شناخت شهرها بلکه در روند هویت‌یابی شهروندان و تقویت فرهنگ شهری نقش اساسی ایفا می‌کند. شالوده‌های هویتی شهرها تحت تأثیر عوامل طبیعی ،مصنوعی ،انسانی و رویدادهای تاریخی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی علوم اجتماعی
تبیین مفهومی نقش جغرافیای فرهنگی در صلح‌آفرینی (همراه با برخی مصادیق)

مهدی کریمی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 165-189

https://doi.org/10.30465/acas.2025.51318.1182

چکیده
  ادغام بینش‌های جغرافیای فرهنگی در شیوه‌های صلح‌آفرینی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی اثربخشی آن‌ها را افزایش دهد. با تمرکز بر این بینش‌های جغرافیای فرهنگی، صلح آفرینان می‌توانند جوامعی را ایجاد کنند که نه‌تنها در برابر منازعات مقاوم هستند، بلکه از طریق تنوع و همکاری نیز شکوفا می‌شوند. درک ابعاد اجتماعی، تاریخی و فضایی این مفاهیم ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی هنر
واکاوی عناصر گروتسک در فضاسازی و شخصیت‌پردازی انیمه‌های سیاه ژاپنی با تاکید بر انیمه‌ پاپریکا

زهرا مقیمی؛ اکرم قاسمپور

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 191-216

https://doi.org/10.30465/acas.2025.50339.1179

چکیده
      انسان مدرن در اجتماع و جهان پرهیاهوی امروز، مملو از امیال و احساسات سرکوب‌شده است. او همیشه تلاش می‌کند راهی برای برون‌ریزی و از بین بردن احساسات نامطلوب خویش پیدا کند. یکی از راههای‌ دستیابی به احساساتی که در اعماق وجود آدمی ته‌نشین شده است، همذاتپنداری با فانتزی‌های هنجارشکن، پیچیده و یا عمیقی است که در برخی انیمه‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی هنر
بررسی ساختار کاشیکاری و کتیبه‌های مساجد دوره قاجار از منظر ریخت‌شناسی (نمونه موردی: مسجد نصیرالملک شیراز)

میترا منصوری آردکپان؛ مژگان رئوف رحیمی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 217-242

https://doi.org/10.30465/acas.2025.48459.1175

چکیده
  مسجد مکان عبادت و تجمع مسلمانان در شهرهای اسلامی است که معمولاً در میان عناصر شهری و یا روستایی جایگاه والایی دارد. در ایران از کاشی هم برای تزئین هم به منظور استحکام بنا استفاده می­شود. در اغلب موارد، هنر کاشی در تزئینات الگویی با الهام از نقوش و رنگ­ها با ساختار هندسی شمسه در کاشیکاری مساجد استفاده می­شود. در دوران اسلامی به ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی علوم اجتماعی
سیاست‌ حافظه و هویت مهاجرتی: مردم‌نگاری حافظۀ جمعی مهاجران افغانستانی در ایران

حسین میرزائی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 243-277

https://doi.org/10.30465/acas.2025.51308.1181

چکیده
  موضوع مهاجرت، به‌عنوان پدیده‌ای جهانی، نه تنها بعد اقتصادی و اجتماعی دارد، بلکه بُعد فرهنگی و هویتی عمیقی را نیز در بر می‌گیرد. مهاجران افغانستانی در ایران، با تجربیات مشترکی از جنگ، مهاجرت، و زندگی در کشور میزبان، هویتی جمعی را شکل داده‌اند که متاثر از سیاست‌های مهاجرتی، تبعیض‌های اجتماعی و راهبردهای مقاومت فرهنگی است. در این ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
عاشورا خانه پادشاهی حیدرآباد

محمد رضا نیتی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 279-297

https://doi.org/10.30465/acas.2025.31311.1113

چکیده
  سلاطین قطب شاهی در دکن از سال‌های 1518تا سال 1687 میلادی معادل 1066 هجری  حکمرانی نموده‌اند. پایه‌گذار آن سلطان محمدقلی قطب شاه (1580-1611 م) است. قطب شاهیان اهل همدان و از نسل ترکان قراقویونلو هستند و ابتدا گلکنده در نزدیک حیدرآباد را پایتخت خود قرار دادند به لحاظ مذهبی پس از تأسیس دولت صفویه در ایران رسماً خود را شیعه اعلام نمودند و سلطان ...  بیشتر

سیاست‌ حافظه و هویت مهاجرتی: مردم‌نگاری حافظۀ جمعی مهاجران افغانستانی در ایران
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 243-277

https://doi.org/10.30465/acas.2025.51308.1181

چکیده
  موضوع مهاجرت، به‌عنوان پدیده‌ای جهانی، نه تنها بعد اقتصادی و اجتماعی دارد، بلکه بُعد فرهنگی و هویتی عمیقی را نیز در بر می‌گیرد. مهاجران افغانستانی در ایران، با تجربیات مشترکی از جنگ، مهاجرت، و زندگی در کشور میزبان، هویتی جمعی را شکل داده‌اند که متاثر از سیاست‌های مهاجرتی، تبعیض‌های اجتماعی و راهبردهای مقاومت فرهنگی است. در این ...  بیشتر

بررسی انسان‌شناختی روزمرگی راهبردهای اقتصادی مهاجران افغانستانی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 297-334

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886

چکیده
  ایران در چهار دهة گذشته میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان خارجی، عمدتاً افغانستانی و عراقی، بوده‌ و امروز پس‌از پاکستان دومین کشور پذیرندة مهاجران افغانستانی است. این حضور درازمدت ضرورت مطالعة جنبه‌های مختلف زندگی آنان را به‌وجود آورده است. واکاوی راه‌بردهای اقتصادی روزمرة مهاجران افغانستانی می‌تواند در سامان‌بخشی به وضعیت ...  بیشتر

مطالعة تطبیقی پوشاک بانوان دربار و اشراف دورة صفوی و دورة عثمانی، براساس سفرنامه‌ها و تصاویر نگارگری
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 255-278

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2696

چکیده
  در این پژوهش پوشاک بانوان دو دورة صفویه در ایران و دوران هم‌عصرش در عثمانی بررسی تطبیقی می‌شود. به‌دلیل طولانی‌بودن دورۀ این حکومت‌ها و بررسی دقیق‌تر این موضوع، دورۀ حکومت شاه اسماعیل اول تا شاه عباس دوم که مقارن با سلطنت بایزید دوم تا سلطان محمد چهارم در حکومت عثمانی است بررسی می‌شود. این موضوع از آن‌جا اهمیت یافت که در چند عکس ...  بیشتر

تأثیر سینما و اسطوره‌های ژاپن بر انیمه ناروتو
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 209-234

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2885

چکیده
  اسطوره‌ها جایگاه ویژه‌ایی در اعتقاد مردم دارند، به‌گونه‌ایی‌که گاه به‌کمک آن‌ها می‌توان اموری را درمیان مردم رواج داد یا حذف کرد. دراین‌راستا، هنرمندان ژاپن در ساخت آثار انیمیشن به این ویژگی‌ توجه کرده‌اند. سنت کهن طراحی مانگاها که همواره موضوعات اجتماعی را به‌شکلی تقطیع‌شده در یک کادر به تصویر کشیده‌ در انیمیشن ژاپن که ...  بیشتر

بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 25-41

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
سینمای ژاپن و بازاندیشی در سامان سیاسی بدیل: سانشوی مباشر و مقاومت زیست-سیاسی

پوریا چهاردهی؛ عباس منوچهری؛ سیدمحسن علوی‌پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 خرداد 1404

https://doi.org/10.30465/acas.2025.52042.1186

چکیده
  نسبت میان سینما و سیاست یکی از کانون‌های محوری تأمل در اندیشه‌ورزی معاصر به شمار می‌آید؛ به‌ویژه زمانی‌که هنر نه صرفاً بازنمایی‌کنندۀ واقعیت، بلکه میدانی برای پرورش اندیشه‌های سیاسی و امکان‌های نوین سوژگی رهایی‌بخش تلقی شود. سینمای ژاپن، به‌ویژه در نیمۀ دوم قرن بیستم، از جمله سنت‌های هنری‌ای است که این وجه نظری در آن به‌شکل ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بررسی تطبیقی دیدار شمس و مولوی با دیدار بویا و جونگزیچی چینی بر اساس نظریه کهن‌الگویی یونگ

تهمینه بازدار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1404

https://doi.org/10.30465/acas.2025.52060.1187

چکیده
  ادبیات همواره بستری برای شناخت جنبه‌های گوناگون فکری،فرهنگی و اجتماعی تمدن‌ها و لایه های زیرین اندیشه در ملل مختلف را فراهم کرده است؛ ادبیات تطبیقی ابزاری است که درتحلیل اشتراکات و افتراقات آثار ادبی ملل مختلف و برای نشان دادن تاریخ اندیشه‌ها و پیوند آنان بسیار کارآمد است. بررسی و کاوش در کرانه‌های ادبیات فارسی و چینی ما را به ...  بیشتر

ابر واژگان