دوره 3 (1403)
شماره 1
(بهار و تابستان 1403)
دوره 2 (1402)
دوره 1 (1401)

       


آمار و ارقام نشریه

  • تعداد دوره‌ها   3
  • تعداد شماره‌ها   4
  • تعداد مقالات   50
  • تعداد نویسندگان   91
  • تعداد مشاهده مقاله   59,145
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله   16,919
  • نسبت مشاهده بر مقاله   1182.9
  • نسبت دریافت فایل بر مقاله   338.38
  • تعداد مقالات ارسال شده   178
  • درصد عدم پذیرش   30
  • درصد پذیرش   18
  • تعداد پایگاه های نمایه شده   10
  • تعداد داوران   117

محقق گرامی لطفا پیش از ارسال مقاله موارد زیر را ملاحظه و فایل های پیوست را مطالعه نمایید.


 * توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.

 *خواهشمندیم قبل از هرگونه تماس یا مکاتبه با دفتر نشریه، بخش «پرسش‌های متداول» و «راهنمای نویسندگان» را مطالعه نمایید.

 * در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. 

*در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید.

** در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* پس از  دریافت ایمیل مربوط به پذیرش مقاله، جهت دریافت «فایل تأییدیه پذیرش» در سربرگ و با شماره نامه، تاریخ و امضا که قابل ارائه و معتبر است، طبق تصویر عمل کنید. (کلیک کنید)

 * در این نشریه علمی، پس از پذیرش مقاله، نوع مقاله در صفحه اول هر مقاله درج می‌شود. (ماده2، بند6 آیین نامه) (کلیک کنید)

*جهت تماس می توانید با آدرس پست الکترونیک نشریه farhangohonarasia@gmail.com مکاتبه نموده و یا در خواست خود را از طریق بخش «تماس با ما» نشریه ارسال نمایید. همچنین می توانید در روزهای زوج باشماره 88066053 تماس برقرار کنید.


مشخصات نشریه:

  • عنوان کامل: مطالعات فرهنگ و هنر آسیا
  • وب‌گاه: https://asianculture-artstudies.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 2716-9839
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: مرکز اسناد فرهنگی آسیا
  • سال شروع انتشار: 1398
  • گروه علمی: علوم انسانی و هنر
  • زیرگروه: میان رشته‌ای
  • حوزۀ تخصصی: فرهنگ و هنر
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: مطالعات بین رشته‌ای و فرارشته ای
  • حوزه موضوعی نشریه: تاریخ، ادبیات، هنر، معماری، نقاشی، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و تزئینی، صنایع دستی.
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهدۀ جزئیات)
  • زبان مجله: فارسی و انگلیسی 
  • نوع مقالات: پژوهشی، تخصصی، ترویجی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: ندارد 
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهدۀ جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10 روز
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 18%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF
  • مجوز انتشار و حق مؤلف:  Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • ایمیل نشریه:  asianculture.artstudies@gmail.com
  • ایمیل دوم نشریه:kamaliha.anita@gmail.com
مقاله علمی- پژوهشی
مطالعه تطبیقی جایگاه انسان در مکان‌های مقدس ایران و هند باستان (نمونه موردی: آتشکده و استوپا)

مریم ابراهیمی؛ منصور مهرنگار؛ پژمان دادخواه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/acas.2023.37467.1140

چکیده
  آیین‌های زرتشت و بودا اگرچه در تعالیم و باورها دارای نقاط مشترک می‌باشند، لیکن در فرهنگ دینی به ویژه جهان‌بینی بر محوریت انسانی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. چنانکه در اندیشه زرتشتی انسان به یکتاپرستی دعوت شده و در جایگاه بعد از خداوند به عنوان نماینده‌اش در زمین است. حال آن‌که در آیین بودا انسان خود موضوع محوری دین می‌باشد و خودش ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل سفر قهرمان در حکایت گنبد سرخ از هفت‌پیکر نظامی

مرجان برات طرقی؛ مهدی محمدزاده

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 256-278

https://doi.org/10.30465/acas.2023.40239.1152

چکیده
  هفت‌پیکر یا بهرام‌نامه چهارمین منظومه از خمسه نظامی و روایتی تاریخی از زندگی بهرام پنجم پادشاه ساسانی (ملقب به «بهرام گور») می‌باشد؛ در این مقاله سعی بر آن شده تا سیر حرکت قهرمان و میزان مطابقت رفتارهای او با الگوهای مطرح در نظریه سفر قهرمان در گنبد چهارم یا گنبد سرخ، مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
مطالعه تطبیقی داستان «فریدون و ضحاک» در شاهنامه و داستان «بهیما و باکه» در مهابهارت

فرانک جهانگرد؛ طیبه گلستانی حتکنی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/acas.2023.40478.1154

چکیده
  ساختار و محتوای حکایت «بهیما و باکه» در مهابهارت با داستان «ضحاک» در شاهنامه شباهت‌های متعددی دارد. در هر دو داستان، ضدقهرمانی متعرض، انسان‌ها را برای خوراک می‌کشد. مردم با وی پیمان می‌بندند مشروط به این که به کسی آسیب نرساند، خوراک روزانه او را تهیه کنند و به نزدش بفرستند. در نهایت یکی از کسانی که به عنوان خوراک ضدقهرمان ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل ساختار شهرهای رمله و دمشق در دوره امویان

سیدمهدی خاتمی؛ ُسمیه حق روستا

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/acas.2023.29785.1098

چکیده
  دوره امویان به لحاظ دارا بودن بزرگ‌ترین قلمروی جغرافیایی، از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی صدر اسلام به شمار می‌رود. امویان سرزمین‌های تحت حکومت رم شرقی را که تا قبل از ورود اسلام متأثر از هنرهای یونانی و رومی باستان بودند، فتح کردند. از این‌رو شهرسازی امویان از حیث تأثیرگذاری اسلام و تأثیرپذیری از سبک‌های معماری و شهرسازی رم شرقی، ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل و بررسی شواهد استفاده از هندسه نقش پارچه‌های ایران در پارچه‌های آسیای میانه: در مسیر جاده ابریشم

مریم زارع خلیلی؛ مریم کامیار؛ سید ابوتراب احمدپناه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 85-112

https://doi.org/10.30465/acas.2023.39123.1146

چکیده
  طراز از جمله منسوجات ارزشمند دوران صدر اسلام است. بر روی طرازها، نام حاکم، تاریخ و نام کارگاه تولیدی، اشعار و جملات قصاری نوشته شده که خود سندی مهم جهت شناخت وضعیت سیاسی- مذهبی است. از مهم‌ترین طراز‌های باقی مانده، طرازهای ابریشمی دوران آل‌بویة شهر ری است. شهر ری در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و طرازهای ابریشمی به عنوان یکی از رسانه‌های ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل بینامتنی نگاره‌ها و اشعار ارداویراف‌نامه هندی کتابخانه منچستر (نمونه تصاویر مرتبط زنان)

شهریار شادی گو؛ نیلوفر مایلی برجلویی؛ ناهید جعفری دهکردی؛ سیده مریم جزایری

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 35-62

https://doi.org/10.30465/acas.2022.28829.1091

چکیده
  نسخه خطی ارداویراف‌نامه هندی کتابخانه‌ی منچستر انگلیس حاوی 56 نگاره است که در کنار متن تصویری درون جدولهایی محصور شده‌اند. با توجه به این‌که نسخه مورد نظر در سال 1205 هجری قمری در شبه قاره هند یعنی درست همزمان با دوران فرمانروایی انگلیسی‌ها به نگارش درآمده است؛ این مساله مطرح می‌شود که آیا متن تصویری ارداویراف‌نامه در بافتار متفاوتی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
شناسایی و رتبه بندی مولفه های دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران

حبیب شیخی؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 169-198

https://doi.org/10.30465/acas.2022.31909.1116

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی شناسایی مولفههای دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ موضوع و سوالات پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه مبتنی بر مقایسات زوجی بود که بر اساس مقیاس ساعتی درجهبندی شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بررسی پژوهشی در موضوع شکل‌گیری شهر در میان‌رودان باستان

زهره عطایی آشتیانی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 31-46

https://doi.org/10.30465/acas.2023.28464.1087

چکیده
   از‌آنجا‌که مطالعات انجام‌شده در مورد براهین شکل‌گیری نخستین دولت‌شهرها در حوزة میان‌رودان کمتر دارای نگرش علمی جامع است و هریک از محققان از زوایای تخصصی مختلف ازجمله تاریخی، باستان‌شناسی، جغرافیا و... به آن پرداخته‌اند، کمتر پژوهش مجموعه‌نگری در این حوزه انجام شده است.از نمونه‌های درخور بررسی، چه از لحاظ نقاط قوت و چه از ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
ساختار طرح و نقش قالی های ارمنی باف ایران

زهرا محمودی؛ علی وندشعاری

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 22-58

https://doi.org/10.30465/acas.2022.7293

چکیده
  قالی ایران دارای تنوع در طرح و نقش و نشان دهنده فرهنگ­های بومی و قومی در خود می­باشد. چهار­محال­و­بختیاری، فریدن جزو مناطق مهم قالی بافی ارامنه ایران می­باشد.هدف مقاله شناسایی و معرفی طرح و نقش  و طبقه بندی قالی این قوم کهن است. این پژوهش توصیفی بوده و تحلیل اطلاعات با رویکرد کیفی است. در مجموع تعداد 27 قالی در این منطقه شناسایی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تاثیر نقالان پرده‌دار و برپایی شبیه‌خوانی بر سیر تکوین پرده‌های درویشی از نگاه شکلی و محتوایی

مریم نعمت طاووسی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/acas.2023.36499.1136

چکیده
  در نوشتار حاضر تاثیر نقالی و شبیه‌خوانی به عنوان دو هنر اجرایی، بر تحولات شکلی و محتوایی پرده‌های درویشی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، پس از نگاهی تاریخی به روند نقاشی از بزرگان دین در ایران، مجالس نقش بسته بر یک نمونه پرمخاطب پرده درویشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شواهد حاکی از آن است که در دوران صفویه پرده‌های صورت‌خوانی ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
شناسایی نماد‌های معرف فرهنگ قوم تالش

طهمورث نورمحمدی شالکه؛ علیرضا صادقی؛ مصطفی قادری

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 219-235

https://doi.org/10.30465/acas.2023.40319.1153

چکیده
  این مقاله با هدف «شناسایی نمادهای معرف فرهنگ قوم تالش» انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این مقاله رویکرد کیفی ،روش مصاحبه با باتکنیک تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی با کدگذاری سه مرحله ای باز ، محوری و گزینشی است. میدان پژوهش در این مقاله همه افراد پژوهشگر درزمینه فرهنگ قوم تالش را شامل می‌شود که با روش نمونه گیری گلوله ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل نشانه‌شناختی نقشمایه خوشنویسی حرف «واو» در آثار هنری فرهنگ ترکی- اسلامی از منظر نشانه‌شناسی پیرس

محمود وطن‌خواه خانقاه؛ سید ابوتراب احمدپناه؛ مهناز شایسته فر

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 68-96

https://doi.org/10.30465/acas.2022.36856.1138

چکیده
  حروف در نگره عرفانی هنر اسلامی، جایگاه ویژه و وجوه معنایی متنوعی دارند. حرف واو از جمله حروفی است که از دل نظام نشانگان عرفانی و صوفیانه برآمده و از این حیث به صورت یک نقشمایه، در سطوح دلالت معنایی مختلفی در آثار هنری فرهنگ‌های مختلف نمود پیدا کرده است. نقشمایه حرف واو به خصوص در آثار هنری فرهنگ ترکی- اسلامی، از حدود سده دوازدهم هجری ...  بیشتر

بررسی انسان‌شناختی روزمرگی راهبردهای اقتصادی مهاجران افغانستانی

حسین میرزائی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 297-334

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886

چکیده
  ایران در چهار دهة گذشته میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان خارجی، عمدتاً افغانستانی و عراقی، بوده‌ و امروز پس‌از پاکستان دومین کشور پذیرندة مهاجران افغانستانی است. این حضور درازمدت ضرورت مطالعة جنبه‌های مختلف زندگی آنان را به‌وجود آورده است. واکاوی راه‌بردهای اقتصادی روزمرة مهاجران افغانستانی می‌تواند در سامان‌بخشی به وضعیت ...  بیشتر

مطالعة تطبیقی پوشاک بانوان دربار و اشراف دورة صفوی و دورة عثمانی، براساس سفرنامه‌ها و تصاویر نگارگری

مهتاب مبینی؛ مهری فیضی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 255-278

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2696

چکیده
  در این پژوهش پوشاک بانوان دو دورة صفویه در ایران و دوران هم‌عصرش در عثمانی بررسی تطبیقی می‌شود. به‌دلیل طولانی‌بودن دورۀ این حکومت‌ها و بررسی دقیق‌تر این موضوع، دورۀ حکومت شاه اسماعیل اول تا شاه عباس دوم که مقارن با سلطنت بایزید دوم تا سلطان محمد چهارم در حکومت عثمانی است بررسی می‌شود. این موضوع از آن‌جا اهمیت یافت که در چند عکس ...  بیشتر

تأثیر سینما و اسطوره‌های ژاپن بر انیمه ناروتو

حسین فهیمی؛ پیام زین العابدینی؛ فاطمه عبدی خان

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 209-234

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2885

چکیده
  اسطوره‌ها جایگاه ویژه‌ایی در اعتقاد مردم دارند، به‌گونه‌ایی‌که گاه به‌کمک آن‌ها می‌توان اموری را درمیان مردم رواج داد یا حذف کرد. دراین‌راستا، هنرمندان ژاپن در ساخت آثار انیمیشن به این ویژگی‌ توجه کرده‌اند. سنت کهن طراحی مانگاها که همواره موضوعات اجتماعی را به‌شکلی تقطیع‌شده در یک کادر به تصویر کشیده‌ در انیمیشن ژاپن که ...  بیشتر

جغرافیای قفقازیه، آلماناک بازمانده از عصر ناصری

الهام ملک زاده

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 295-315

https://doi.org/10.30465/acas.2019.2880

چکیده
  جغرافیای قفقازیه نسخة خطی منحصربه‌فردی است که ماردروس داودخانوف (Martiros Daudkhanov)، معلم دارالفنون و مترجم دارالطباعة دولتی، آن را به‌فرمان ناصرالدین‌شاه از روسی به فارسی ترجمه کرد. کتاب جغرافیای قفقازیه سال‌نامۀ (آلماناک Almanack) مفصل قفقاز است که در سه فصل و یک مقدمه تدوین شده و دارای مطالب متنوعی دربارة جغرافیای طبیعی و انسانی شهرهای ...  بیشتر

بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف

الهام ایل؛ محمد عارف

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 25-41

https://doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی- پژوهشی
بنیان‏ یابی تمدّن ایرانی در آسیای کهن

ناصر تکمیل همایون

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1400

https://doi.org/10.30465/acas.2021.7332

چکیده
  آسیای کهن به گونه بزرگ‏ترین قاره زمین، زیستگاه نخستین جماعت‏های انسانی بوده که حیات باستانی خود را در فرهنگ‏های گوناگون نظم داده‏اند. ساکنان سرزمین‏های آسیایی در مهاجرت و ارتباط با یکدیگر که گاه به سختی صورت می‏گرفت، تأثیر و تأثرات بسیار در یکدیگر باقی گذاشته ‏اند و هیچ‏گاه بریده از هم نبوده‏ اند. از اقوام ریشه ‏دار ...  بیشتر

ابر واژگان