1. ریشه های سیاست و مسائل سیاسی در نظام اجتماعی ارامنه ایران ( 906- 1135ه.ق / 1501-1725م.)

هاشم آقاجری؛ سید علی مزینانی؛ مهران رضایی؛ محمد شهیدی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 1-21

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2881

چکیده
  در سال‌های 906 تا 1135 ق/ 1501 تا 1723 م، ارامنۀ قفقاز، اقلیت کوچکی از پادشاهی ایران، در متنی از زمانِ جهانی که خصایص عمده‌اش جهانی‌شدن اقتصاد برمبنای مجموعه‌ای از دولت‌های مطلقه است در جغرافیایی از غرب اروپا تا جنوب شرق آسیا به سیاست و تجارت مشغول بودند. این‌که سیاست‌ورزی در چنین سطح و چنین گستره‌ای برای جمعیتی محدود چگونه ممکن بوده ...  بیشتر

2. گلبدن نامه، گزارشی زنانه از تاریخ تیموریان هند

لیلا الهیان

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5130

چکیده
  شبه­قاره­ هند در قرن دهم، از مراکز شکوفایی زبان و ادب فارسی به دور از سرزمین مادری خود بوده است. گلبدن­نامه نخستین نثر بانونبشت فارسی، متعلق به این دوره است که به قلم بانویی غیرایرانی نگاشته­شده است.گلبدن، از منظر زنی دارای اعتبار اجتماعی و ناظر بر حوادث، خاطراتی از سلوک اجتماعی و خانوادگی پدرش، بابر و برادر خود، همایون، را ...  بیشتر

3. تحلیل آیکونوگرافی نقش‌مایۀ تمبر شیروخورشید دورۀ‌ قاجار (موجود در موزۀ ملک)

سمیه رسولی ابراهیمی فرد؛ خشایار قاضی زاده

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 1-34

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5282

چکیده
  این مقاله به تحلیل نقش مایه ی تمبر شیر و خورشید دوره ی قاجار میپردازد؛ مطالعه‌ی نقوش در ادوار مختلف، از دیرباز در پژوهش‌های هنری مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است. نقوش آثار باستانی و تاریخی همچون اسناد تصویری به شمار می‌روند که مطالعه­ی آن‌ها می‌تواند در ارائه‌ی اطلاعات مربوط به زمانه‌ی پیدایی اثر موردتوجه قرار گیرد. ازاین‌رو ...  بیشتر

4. چند نکته، سند و آگاهیِ تازه دربارۀ جامِ جمشید و کیخسرو

سجّاد آیدِنلو

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 23-51

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2676

چکیده
  جام جهان‌‌نمایِ جمشید و کیخسرو مشهورترین جام‌هایِ ویژۀ متون و روایات ایرانی است. غیر از توضیحات منابعِ ادبی، تاریخی، داستانی، و فرهنگ‌های قدیم، محققان دورۀ معاصر از حدود 150 سال پیش تاکنون به این دو جامِ نام‌دار پرداخته‎ و نکات بسیاری را دراین‌باره مطرح و روشن کرده‌‌اند؛ اما با جست‎وجوهای بیش‌تر در مآخذ مختلف باز اسناد، گواهی‌‌ها، ...  بیشتر

5. بررسی جنبه‏ های نمادین و نشانه ‏ایِ فیلم سینمایی رنگ انار به‏ کارگردانی سرگئی پاراجانف

الهام ایل؛ محمد عارف

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 23-40

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4217

چکیده
  مقاله حاضر می‌‌کوشد به بررسی تحلیلی و نماد شناختی فیلم سینمایی رنگ انار، اثر سرگئی پاراجانف، کارگردان ارمنی، از منظر انسان شناسی نمادین بپردازد. انسان شناسی نمادین، که در امتداد نظریه های دهه 1970 و با تلاش اندیشمندانی چون گیرتز، ترز و داگلاس در علوم انسانی ایجاد شده، فرهنگ را مجموعه‌ای از معانی می‌داند که از طریق نمادها و نشانه‌ها ...  بیشتر

6. چگونگی شکل‌گیر‌ی یادمان نادرشاه و نسبت آن با ایدئولوژی حکومت پهلوی

علیرضا اسماعیلی؛ علی بیگدلی؛ مهرناز بهروزی

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 35-56

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5148

چکیده
  یادمان‌سازی برای شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، به‌عنوان یک سنت، سابقة دیرینه‌ای در معماری ما داشته است. در ساخت این یادمان‌ها معمولاً به تناسب شخصیت افراد از انواع نمادها و نشان‌ها استفاده شده است. در تاریخ معاصر انجمن آثار ملی با ساخت ده‌ها آرامگاه و مجسمه برای رجال سیاسی و فرهنگی، یکی از نهادهای پیشرو در این زمینه بوده است. در این ...  بیشتر

7. تحلیل و بررسی نخستین آثار و شواهد زبان فارسی در چین: ردپایی از ایران پس از اسلام در چین معاصر

تهمینه بازدار

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 41-60

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5281

چکیده
  یکی از کانونهای اصلی جاده ابریشم، به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب، سرزمین پهناور چین است. جاده ابریشم نه تنها راه مبادلات تجاری چین با سایر کشورها محسوب می شده، بلکه مهمتر از آن مسیر تبادلات فرهنگی، بینا فردی و اجتماعی نیز به شمار می رفته است که اساسی ترین ابزار چنین تبادلی، زبان و محصولات زبانی است. ایران از جمله کشورهای بزرگی است ...  بیشتر

8. بازنمود رابطه انسان و جهان در نظام نوشتاری و فرهنگی چین

وجیهه سادات پورنجفی؛ شهروز شریعتی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 53-72

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2883

چکیده
  رابطۀ زبان و اندیشه در فهم هستی همواره یکی از دغدغه‌های فکری دیرینه در علوم انسانی بوده و بررسی رابطۀ این دو متغیر به فعالیتی علمی و دانشگاهی تبدیل شده است. این در حالی است که با طرح نظریاتی نظیر «چرخش زبانی» و نقدهای وارد بر آن امروزه جایگاه و اهمیت زبان در آفرینش از ابزاری برای ایجاد ارتباط و انتقال اندیشه خارج و هم‌چون ابزاری ...  بیشتر

9. مقایسه رفتارهای جمعیتی باروری مذهب بودا در آسیا

علی پژهان؛ آنیتا کمالی ها

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 57-88

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5519

چکیده
  تأثیر مذهب بر رفتارهای جمعیتی عمدتاًدر مذاهب دیگربه‌صورتگسترده‌ایمطالعه شده است. هرچند آیین بودا چهارمین مذهب بزرگ دنیا و مذهب حاکم در چندین کشور آسیایی است و باروری خیلی کمی را تجربه می‌کند، لیکن اثر آیین بودائی بر فرزندآوری کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. این مقاله درصدد آن است تا در حد امکان به سوال اصلی تحقیق یعنی رفتارهای ...  بیشتر

10. زبان و ادب فارسی، بستر نواندیشی و تجدد در تاجیکستان

رضا چهرقانی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 61-94

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4352

چکیده
  بیداری، نواندیشی و تجدد‏خواهی در کشور تاجیکستان تحت تأثیر آراء احمد مخدوم دانش(1828-1897م) و کتاب نوادرالواقایع او، با جنبش معارف‏پروری آغاز شده، تا امروز ادوار گوناگونی را پشت سر گذاشته و رویکردهای مختلفی؛ همچون نواندیشی دینی، سکولار، مارکسیستی، ملی‏گرا و ... داشته است. در تمامی ادوار یاد شده زبان و ادبیات فارسی به مثابه محمل یا ...  بیشتر

11. سرآغاز شکل گیری فرقه های تقویمی در میان زردشتیان هند برمبنای سرودهای از ادهارو کرساسب در مجموعه شXLVIIIکتاب خانه دانشگاه بمبئی

حمیدرضا دالوند

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 73-84

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2882

چکیده
  کیش زردشتی ازجملۀ ادیان کهن جهان است که اسناد و مدارک آن در اغلب زبان‌های کهن و تمدن‌های باستانی پراکنده است و طنین پژواک آن از گذشته‌های دور تا به امروز به گوش می‌رسد. در همۀ سرزمین‌ها و فرهنگ‌ها ردّ آن را می‌توان یافت. از شرق دور تا خاورمیانه و اروپا و امریکا، متون زردشتی در کتاب‌خانه‌های بزرگ به‌عنوان میراث بشری نگه‌داری می‌شوند. ...  بیشتر

12. زمینه‌ها و ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی در هم‌گرایی منطقه‌ای کشورهای حوزۀ تمدن ایران فرهنگی مطالعۀ موردی: افغانستان و تاجیکستان

خدیجه حاجیان

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 89-107

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5438

چکیده
  زبان فارسی از شاخصترین مولفه‌های هویت ایرانیان و خط فارسی خط مشترک و عامل پیوند و وسیله‏ای برای برقراری ارتباط میان آنان شمرده شده است. این زبان همچنین نقش ویژۀ انسجام بخشی در بسترسازی فرهنگی و تحقق هویت ملی را دارد. نقش زبان و ادبیات فارسی در جایگاه بر جسته‌ترین مولفۀ فرهنگی میان ما و کشورهای ایران فرهنگی به ویژه افغانستان و تاجیکستان ...  بیشتر

13. معرکه و معرکه‌گیری در ایران به روایت سفرنامه‌نویسان

حسن ذوالفقاری

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 85-129

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2693

چکیده
  از دیرباز در ایران، برای سرگرمی، انواع معرکه‌‌ها برگزار می‌‌شده که هریک آدابی داشته است. در این مقاله، ضمن اشاره به معرکه‌‌های نمایشی و بازی و کلامی و انواع هریک، نوع و شیوۀ آن را ازمنظر شرق‌شناسان و سفرنامه‌نگاران بررسی می‌‌کنیم. فایدۀ این بررسی روشن‌شدن ابعاد این معرکه‌‌هاست که گستردگی فراوانی در نقاط ایران دارد. سفرنامه‌‌نگاران ...  بیشتر

14. بررسی تطبیقی گرز گاوسار در نگاره های شاهنامۀ تهماسبی

نسیم حسنی درآبادی؛ زلیخا اژدریان شاد

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 95-118

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4358

چکیده
  یکی از روش های خوانش تصویر، روش پانوفسکی است؛ که در آن آیکونوگرافی با آیکونولوژی پیوند خورده و به مدد آن می توان سفری به عمق تصاویر نگارگری ایران،که چون پنجره ای  است به سوی فرهنگ، تاریخ باستان، اساطیر و باورهای ایرانیان ، داشت.در بررسی جایگاه انسان واشیاء بکار رفته در نگاره های سه داستان ضحاک،رستم وسهراب، بیژن ؛از شاهنامه تهماسبی،گرزی ...  بیشتر

15. معماری دورۀ شهرنشینی ایران باستان به روایت هنر مهرسازی

مرتضی حصاری

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 109-130

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5028

چکیده
  ایران به لحاظ دارا بودن حوزه‌های مختلف جغرافیایی، دربرگیرندة جوامعی با نظام‌های فرهنگی-تاریخی متفاوت است .بر پایة چارچوب‌های نظری و مدارک زبان شناسی- باستان‌شناسی به‌دست‌آمده از محوطه‌هایی با حوزه‌های فرهنگی مختلف ایران، می‌توان گونه های معماری ایران باستان را بازسازی کرد. مقطع زمانی این پژوهش دوره شهرنشینی، که تطور و یا به ...  بیشتر

16. بررسی انتقادی تذکرۀ شرعی و تبیین اهمیت آن در تاریخ ادب فارسی در ماوراءالنهر

ابراهیم خدایار

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 119-144

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4350

چکیده
  حاجی عبدالعظیم شرعی (ف1311ق/1894م) نخستین تذکره‏نویس محیط ادبی بخاراست که در نیمۀ دوم سدۀ نوزدهم با الهام از واضح بخارایی، دیگر هم‏تبار ایرانی‏نژاد خود، در گسترش و رونق ژانر تذکره‏نویسی در محیط ادبی ماوراءالنهر ایفای نقش کرده است. دانش ما در زبان فارسی دربارۀ این تذکره‏نویس و تذکره‏اش بسیار اندک، نادرست و متناقض است. مسئلۀ اساسی ...  بیشتر

17. مطالعة ویژگی‌های بصری حاکم در کتیبه‌های پرچم‌های مصور‌ شدة‌ شاهنامة شاه طهماسب با تأکید بر مضامین عناصر نوشتاری کتیبۀ ‌‌پرچم‌ها

فرنوش شمیلی؛ فاطمه غفوری فر؛ امیر فرید گلسفیدی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 131-168

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2884

چکیده
  پرچم جزو عناصرمتمایزکننده بین تمدن­ها و فرهنگ­های بشریت است که آن را می­توان نماد اتحاد ملی هر تمدنی دانست که در هر دوره ایدئولوژی خاصی را به‌همراه داشته و انتقال­دهندة مبانی فکری اعصار پیشین بوده است. ازاین­رو، شکل­گیری عصر صفوی در سدة دهم­ هجری، اتحاد و تحول سیاسی، فرهنگی، و دینی عظیمی را برای ایران به‌ارمغان آورد، ...  بیشتر

18. مطالعۀ تحلیلی نقش درخت سخنگو در نسخه های فارسی و عربی عجایب المخلوقات قزوینی مصور شده در هند

سیدرضا حسینی؛ فاطمه حیدری

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 131-156

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5328

چکیده
  گسترش برخی مفاهیم آیینی و اسطوره­ای درباره­ی درختان، موجب گره خوردن آنها با معانی و باورهای خاص شده است.از جمله این درختان، درخت سخنگو است که قدمتی طولانی داشته و در هنر اقوام مختلف جهان بخصوص فرهنگ­های شرقی نظیر هند حضوری گسترده دارد.پژوهش حاضر با هدف تحلیل ویژگی­های تصویری و کیفیات بصری نقش درخت سخنگو در نسخه­های فارسی ...  بیشتر

19. «آوای خاموشان» بررسی اشعار فارسی بازمانده بر سنگ نوشته های مقابر در هانجوی چین

احمد رضایی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 145-168

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4353

چکیده
  دو تمدن بزرگ ایران و چین از گذشته بسیار دور پیوندهای عمیقی داشته اند. پیوندهای این دو تمدن در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی فرهنگی و … بوده است. به نظر می رسد دو عامل اساسی زمینه ساز این ارتباطات گسترده  بوده است: نخست جاده ابریشم، دوم همسایگی و همجواری آنها؛ هرچند گذشت روزگار و تحولات جهانی و منطقه ای، به خصوص در سده های اخیر، ...  بیشتر

20. تحلیل ساختار شهر بغداد در عصر عباسیان

سیدمهدی خاتمی؛ آزاده جلالی

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 157-178

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5132

چکیده
  شهر بغداد به‌عنوان شهر جدید و پایتخت عباسیان توسط منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی ساخته شد. بغداد به‌عنوان پایتخت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ‌ایفای نقش کرده و یکی از مهم‌ترین شهرهای برگرفته از آرمان‌های قدرت پادشاهان به‌عنوان الگوی شهرسازی ‌است. لذا بررسی شهرسازی بغداد و تاثیر ‌اندیشه‌های فکری آن دوران و تحلیل ساختار و ...  بیشتر

21. واکاوی یک ژانر سینمایی با رویکرد معنایی-نحوی، مطالعه موردی: ژانر سامورایی

محمدعلی صفورا؛ بصیر سلیم علاقه بند؛ امیرحسن ندایی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 169-195

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2694

چکیده
  ژانر سامورایی، یکی از مهم‎ترین بخش‎های تاریخ سینمای ژاپن در طول هفت دهه از حیات خود، نقش به‌سزایی در نضج‌گرفتن جریان‌های هنری شکل‎گرفته در بطن صنعت سینمای ژاپن، پدیدآمدن ثبات اقتصادی نسبی برای آن، و شناساندن ظرفیت‎های هنری و درعین‌حال سرگرمی‎سازش به جهانیان داشت. ازآن‌جاکه مطالعات ژانری در حوزۀ سینما معمولاً بر سینمای ...  بیشتر

22. معنا و مفهوم «طبیعت» در نقاشی‌های منظرۀ چینی بر اساس مکتب دائو

سید محمد مهدی ساعتچی؛ خسرو ظفرنوایی

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 169-192

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4357

چکیده
  تاریخ فلسفۀ چین به وضوح نشان می­دهد که یکی از مسائل و دغدغه‌های فکری مردمان این سرزمین، مسئله تطبیق انسان با طبیعت و تطبیق انسان با جامعه بوده است. در عرصه هنر و نقاشی، می‌توان چنین استنباط کرد که برای آنان، طبیعت به میزان زیادی با تلقی­شان از نقاشی قلم‌مو و مرکب مشابهت دارد. هم طبیعت و هم این نقاشی‌ها، نماد زیبایی و توازن هماهنگ ...  بیشتر

23. کبیسه یا اصلاح سال 500 تقویم یزدگردی (منشا انحراف تقویم در میان زردشتیان هند)

حمیدرضا دالوند

دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 179-197

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.5437

چکیده
  تقویم یزدگردی یکی از یادگارهای کهن میزاث ایرانی است که هم در پهنه اقتصادی و علمی جهان اسلام و هم در حوزه دینی جهان زردشتی، کارکرد خود  را حفظ کرد. هربار به ضرورت نیاز کاربران، دستخوش تحول و دگرگونی شد[a1] . هر اصلاح و تحولی پی­آمدهای خود را داشت و بر جامعه کاربران تاثیرهای ویژه­ای برجای گذاشت. برای مثال، اصلاحات معتضدی کارکرد ...  بیشتر

24. تأثیر سینما و اسطوره‌های ژاپن بر انیمه ناروتو

حسین فهیمی؛ پیام زین العابدینی؛ فاطمه عبدی خان

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 197-221

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2019.2885

چکیده
  اسطوره‌ها جایگاه ویژه‌ایی در اعتقاد مردم دارند، به‌گونه‌ایی‌که گاه به‌کمک آن‌ها می‌توان اموری را درمیان مردم رواج داد یا حذف کرد. دراین‌راستا، هنرمندان ژاپن در ساخت آثار انیمیشن به این ویژگی‌ توجه کرده‌اند. سنت کهن طراحی مانگاها که همواره موضوعات اجتماعی را به‌شکلی تقطیع‌شده در یک کادر به تصویر کشیده‌ در انیمیشن ژاپن که ...  بیشتر

25. نگاهی به خاستگاه احتمالی روایات کوش پیل‌دندان

رضا غفوری

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 193-215

http://dx.doi.org/10.30465/acas.2020.4997

چکیده
  وش‌نامه منظومه‌ای است پهلوانی و موضوع آن سرگذشت ضد قهرمانی به نام کوش پیل‌دندان است که بیشتر سال‌های عمر خود را در نبرد با فرزندان جمشید و پهلوانان ایرانی به سر می‌برد‌. به جز کوش‌نامه در دیگر متون پهلوان ایران نیز دربارۀ پیل‌دندان روایت‌های متعدّدی آمده که اغلب با گزارش آن منظومه متفاوت است و اختلافهای دارد به ویژه آن‌که در ...  بیشتر